Provoz trati z České Lípy do Bakova bude levnější a bezpečnější

Česká Lípa - Díky projektu za zhruba 240 milionů korun bude frekventovaná trať z České Lípy do Bakova nad Jizerou, po které denně projíždí na 60 vlaků, bezpečnější a výrazně se také sníží náklady na její provoz. Celá 45 kilometrů dlouhá trať se bude řídit z jediného pracoviště. Trať, která spojuje Liberecký a Středočeský kraj, tak patří k nejmodernějším mimo hlavní koridory v Česku, řekl při dnešním zahájení provozu Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která projekt realizovala.

V České Lípě vznikl uzel, který do budoucna umožní podobným způsobem řídit dopravu také směrem na Děčín a Liberec. Jeho vybudování financovala Správa železniční dopravní cesty z úvěru. Splácet ho bude z úspor, které se mají ročně pohybovat kolem 25 milionů korun. „Pro náš region je modernizace trati velkým přínosem, doprava bude bezpečnější a také rychlejší,“ řekl liberecký hejtman Petr Skokan. Věří, že investice na regionálních tratích budou pokračovat a cestování po železnici bude komfortnější a přiláká více lidí. „Pravda, někdo může namítat, že se s elektronikou trať prakticky vylidnila, obsluhu totiž nahradil počítač,“ poznamenal Skokan.

Využití elektroniky totiž snižuje personální náročnost obsluhy na minimum a tím prakticky vylučuje možnost selhání lidského faktoru. „Dispečer má lepší přehled nad celým úsekem, od jednoho počítače ovládá výhybky i staniční rozhlas na celé trase, a výrazně tak může zkrátit například doby při křižování vlaků,“ řekl náměstek generálního ředitele pro provoz Českých drah Jiří Kolář. Dodal, že na některých stanicích se musely výhybky přehazovat ručně, nyní na to stačí jediné kliknutí myší na počítači. Podobné dálkové řízení je podle něj na trati mezi Žatcem a Plzní, mezi Opavou a Ostravou nebo Plzní a Chebem.

V rámci projektu byl vybudován traťový rádiový systém, stanice a zástavky jsou vybaveny informačními a kamerovými systémy. Nové zabezpečení získalo 17 přejezdů a sedm z nich bylo vybaveno závorami. Racionalizace provozu trati navázala na rozsáhlou rekonstrukci železnice. Podle Ivana Jágra ze Správy železniční dopravní cesty Liberec (SŽDC) byla oprava trati nutná. Kvůli nevyhovujícímu stavu kolejí musela být před rekonstrukcí někde snížena rychlost projíždějících vlaků. Díky rekonstrukci a moderním systémům řízení provozu se nyní doprava na trase zrychlí, vlaky budou moci jezdit rychlostí až 80 kilometrů za hodinu.

Do modernizace trati z České Lípy do Bakova investovala SŽDC už téměř 300 milionů korun, kromě samotných tratí prošly rekonstrukcí i nádražní budovy v České Lípě a Doksech. Investice tím ale podle Jágra nekončí. „Připravujeme modernizaci kolejiště a nástupiště v České Lípě. Úpravy, které přijdou na desítky milionů korun, umožní bezbariérový přístup k vlakům,“ řekl. Navíc se připravují i projekty racionalizace tratí z České Lípy do Děčína a také směrem do Liberce.