Přijde renesance nákladních vlaků?

Praha – Železniční dopravce ČD Cargo očekává velký návrat přepravců k nákladním vlakům. Řada menších firem, kterým se v posledních dvou desetiletích vyplatilo posílat zboží po silnici, začínají uvažovat o obnově chátrajících vleček. Některé tak už činí. Kamionová doprava je stále dražší, především kvůli rostoucím cenám mýtného. Nákladní vlaky chce naopak stát podpořit snížením poplatků za využití dopravní cesty.

Svoji vlečku po dvaceti letech obnovila spediční společnost Lagermax, která sídlí v pražské Ruzyni a chystá návrat svých přeprav na železnici, nákladní vozy chce firma vypravovat pětkrát týdně. Podle mluvčího ČD Cargo Romana Jandíka díky tomu ze silnic ročně ubude asi 600 až 700 kamionů. „Objemově nejsou přepravy převratné, ale důležitá je změna trendu, kdy v uplynulých letech železniční vlečky spíše chátraly. Zákazníkovi se vyplatilo do přímého napojení na železnici investovat, protože jsme mu nabídli lepší cenové podmínky než silniční přepravci,“ řekl obchodní ředitel ČD Cargo Jan Procházka. Renovace železničního napojení areálu přišla podle vedení Lagermax odhadem na 300 tisíc korun.

O návratu k železnici uvažují i někdejší tradiční zákazníci. Nedávno oznámila společnost Karlovarské minerální vody, že by chtěla vlakem vozit náklady ze závodu Mattoni v Kyselce. Jedná proto se státem a ČD Cargo o obnovení vlečky z Vojkovic do Kyselky – mělo by k němu dojít ještě letos.

Firmy začaly opouštět nákladní železniční dopravu od počátku 90. let. Kromě levnější nabídky silničních dopravců je k tomu přiměla také klesající spolehlivost železnice. Obraz nákladních vlaků poškodila i stávka železničářů ve druhé polovině desetiletí. Nákladním vlakům zůstaly věrné především největší podniky, kterým vyhovuje velká kapacita vlaků oproti kamionům. Ačkoli se situace může opět změnit i v případě středních a menších firem, jde podle mluvčího Jandíka o složité rozhodnutí – ačkoli železniční doprava oproti kamionům zlevňuje, oprava dlouho nepoužívané vlečky je pro menší podniky náročnou investicí.