Historicky největší opravy Nechranické přehrady se protahují. Nové přelivy za 130 milionů korun budou hotové nejdřív v roce 2021. Za víc než roční skluz může podle vodohospodářů hlavně nečekaně pevný beton.
Opravy páté největší přehrady v Česku se komplikují, může za to i nečekaně pevný beton
Bourání na Nechranické přehradě mělo skončit už v létě, na podzim měla být stavba hotová. Vodohospodáři počítali s tím, že na přelomu roku bude část přelivu plně funkční. Hladinu Nechranic má místo plováku hlídat obří ocelová klapka, pět metrů vysoká a patnáct metrů dlouhá.
Jenže demolice jde pomalu. Na vině je údajně porucha vodních trysek a především pak také to, že beton je pevnější, než se předpokládalo. Kvůli hluku se navíc nedá pracovat v noci a kvůli bezpečnosti se nedá pracovat současně na obou pilířích. „Při bouracích pracích odlétají kamínky, které toto znemožňují,“ říká mluvčí Povodí Ohře Jan Svejkovský.
Nechranická přehrada je pátou největší v Česku. Teď má ale kvůli opravám zhruba o metr sníženou hladinu. A dalších šest metrů ubylo kvůli letošnímu suchu.
Podle mluvčího Povodí Ohře to ale není zásadní problém. „Nádrž byla stavěná na daleko větší odběry vody, ty se v současné době nerealizují,“ dodal Svejkovský.
Hráz Nechranické přehrady se stavěla sedm let, důvodem výstavby bylo hlavně chlazení pro nedaleké elektrárny v Tušimicích. Dnes má ale nádrž především zachytit vodu z hor v době tání. V létě pro změnu vyrovnává hladinu řeky Ohře.
Po více než tři kilometry dlouhé hrázi vede silnice, která je kvůli opravám v některých místech zúžená. Trasu mezi Chomutovem a Podbořany využívají hlavně místní, větší dopravní komplikace tak nevznikají. Omezení bude s přestávkami trvat minimálně ještě dva roky.