Historický trolejbus a tramvaje mohou vyjet do plzeňských ulic

Plzeň – V plzeňských ulicích budou při slavnostních příležitostech jezdit dvě historické tramvaje z 50. let minulého století a trolejbus z konce 70. let. Městské dopravní podniky zrenovovaly všechna tři vozidla a zásadně tak rozšířily svůj historický park. Dosud měly k dispozici pouze Křižíkovu tramvaj z roku 1899. Tři zrenkonstruovaná historická vozidla se v ulicích Plzně představí už o nadcházejícím víkendu při oslavách 70 let od zahájení trolejbusového provozu ve městě.

Tramvaje typů T1 a T2 vyrobila v letech 1956 a 1958 Tatra Smíchov (dříve Ringhoffer, později ČKD Tatra). Starší vůz T1 číslo 121 strávil celý svůj provozní „život“ v Plzni, před vyřazením jezdil v modrém nátěru jako dětská tramvaj. O dva roky novější vozidlo T2 číslo 133 koupily dopravní podniky z Liberce, kde byl tento typ tramvají v provozu ještě v minulém desetiletí. Ačkoli plzeňskými ulicemi jezdilo v minulosti 26 těchto tramvají, žádná z nich se nedochovala.

Konstrukce tramvají T1 byla pro tradičního smíchovského výrobce přelomová. Vycházela z americké koncepce PCC, která znamenala odklon od dosavadních malých dvounápravových vozů. „Šlo o velkokapacitní, dvakrát delší vozy s otočnými podvozky, vyšší rychlostí a plynulým zrychlením,“ popsal Jiří Kohout z Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Zavádění vozů T1 s sebou přineslo potřebu rekonstrukce kolejové sítě, ačkoli vzhledem k tomu, že šlo o poměrně úzká vozidla, nešlo o tak radikální zásahy jako po dodávce tramvají T3 zhruba o deset let později. Rekonstrukce tramvaje číslo 121 stála dopravní podniky 3,5 milionu korun.

Tramvaje T2 znamenaly mezistupeň mezi T1 a dodnes používanými T3. Byly kapacitnější než předchozí typ, zavedly do československých provozů například sezení na jednotlivých sedačkách za sebou (na rozdíl od dříve obvyklých podélných lavic). V Plzni jezdilo mnohem více vozů T1 než T2, dopravní podniky koupily 49 tramvají staršího typu a jenom 26 novějších vozidel. Nově zrenovovaná muzejní tramvaj dříve jezdila v Liberci. „Jde o velmi zajímavý vůz se světlem uprostřed, fousy a zamračeným čelem,“ zhodnotil ji Jiří Kohout. Její oprava stála 700 tisíc.

Trolejbusy typu 9Tr vyráběla Škoda Ostrov v letech 1961 až 1982. Vůz, který zařadily PMDP do svého historického vozového parku, je z roku 1979. Oproti starším typům vybavila Škoda trolejbusy 9Tr tyristorovou regulací výkonu, jejich konstrukce ale vyšla z vozů 8Tr vyráběných od 50. let. Do Plzně dodal výrobce 153 trolejbusů 9Tr. Čerstvě zrenovovaný kus vyřadily dopravní podniky v roce 1991, potom prošel rukama několika majitelů, až se vrátil opět PMDP, který za jeho renovaci zaplatil 900 tisíc korun.

Dopravní podniky mají nyní čtyři provozuschopná historická vozidla – Křižíkovu tramvaj číslo 18, tramvaje T1, T2 a trolejbus 9Tr. „PMDP měly ještě v 90. letech Terezu, tramvaj z první republiky, kterou tehdy firma bohužel vyřadila a koupila ji Praha a nyní stojí na Václaváku jako kavárna,“ podotkl Kohout. Do stavu z výroby se vrátila také tramvaj T3 z roku 1976, lidé ji ale zatím odmítají přijmout za historické vozidlo, protože tramvaje téhož typu dosud běžně brázdí plzeňské koleje.