Hasicí přístroj v autě není v Česku povinný, řidiči by ho ale měli vozit, doporučují hasiči

Až šestina požárů, ke kterým každoročně vyjíždějí hasiči, se týká automobilů. Příčiny mohou být různé, nejčastěji jsou to technické závady na elektroinstalaci nebo netěsnost palivové soustavy. Hasiči proto radí vozit malý hasicí přístroj, i když není součástí povinné výbavy vozu.

K požárům aut dochází na křižovatkách, uprostřed vozovky dálnice nebo při parkování v ulici a mnoha z nich by se dalo částečně zabránit, kdyby měl řidič v autě hasicí přístroj a začal hasit sám. „Když například z kapoty stoupá černý kouř, měl by řidič sjet ke krajnici, zapnout výstražná světla, zatáhnout ruční brzdu a pokusit se začít hasit,“ přiblížil Aleš Tulach z HZS Olomouckého kraje.

Do auta je vhodný práškový přístroj, dvoukilový se dá pořídit do tisíce korun. „Určitě kapotu nikdy neotevíráme celou. Protože by mohlo dojít k daleko rychlejšímu průběhu požáru. Je dobré stříkat v dávkách, nevystříkat najednou celý přístroj,“ popsal Tulach. Hasiče by ale podle něj řidiči měli volat v každém případě. Dbát musí také každý člověk své bezpečnosti.

Studio 6: Bezpečnostní opatření v autech (zdroj: ČT24)

Je dobré mít i havarijní pojištění

Loni se na Olomoucku škody za požáry aut vyšplhaly na jednadvacet milionů korun. A podobnou částku dokázali hasiči zachránit. „Je dobré mít havarijní pojištění, protože pokud ho máte sjednané, tak tam může být i položka, která se týká požáru automobilu. V případě, že máte sjednanou pouze zákonnou pojistku, tak ta se toho netýká,“ vysvětlila mluvčí HZS Olomouckého kraje Lucie Balážová.

Za minulý rok vyjížděli hasiči v celém Česku ke skoro devatenácti tisícům požárů. Zhruba šestina z toho byla hořící auta. V Polsku, Řecku nebo Rumunsku jsou hasicí přístroje v autě povinné. U nás se spolu s tažným lanem nebo startovacími kabely řadí k doporučené výbavě.