České dráhy a Drážní inspekce se přou, kdo může za smrt ženy ve stanici

Praha - Vyšetřování Drážní inspekce poprvé označilo jako viníka smrti člověka v kolejišti České dráhy. Inspekce prošetřovala případ ženy, kterou loni o Vánocích přejel na nádraží v Brandýse nad Orlicí rychlík. Podle inspekce neměl výpravčí do stanice rychlík vůbec vpustit. České dráhy s takovým verdiktem nesouhlasí a poukazují na vlastní vyšetřování.

Loni 26. prosince po sedmé hodině večer vystupovala v Brandýse nad Orlicí z osobního vlaku dvaačtyřicetiletá žena s dcerou. Na stanici bez mimoúrovňového přístupu k vlakům museli cestující přejít přes ostatní koleje. Podle jedné z verzí dcera na namrzlém dřevěném přechodu upadla a uhodila se do hlavy. Matka jí pomohla na nástupiště a následně se vrátila pro tašku. Nikdo z nádražního personálu si ničeho nevšiml. Ženu vzápětí srazil rychlík Eurocity, který stanicí projížděl minutu po odjezdu osobního vlaku.

Podle Drážní inspekce zaměstnanci stanice neprováděli správně drážní obsluhu a tím byla porušena bezpečnost cestujících vystupujících z vlaku. Zpráva inspekce však neukazuje na viníka, toho mají České dráhy určit samy.

Dopravce ale s výsledkem šetření ostře nesouhlasí, ve zprávě Drážní inspekce se prý vyskytují závažné chyby. „Drážní inspekce například tvrdí, že strojvůdce viděl ženu padesát metrů předtím, než ke střetu došlo. My podle rozboru rychloměru víme, že dávno předtím na tu ženu houkal,” uvedl pro ČT mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Podle Kubaly nemohl nikdo z personálu nádraží ženu vidět, když se ohnula pro tašku a ocitla se pod úrovní nástupiště. Navíc nikdo nemohl očekávat, že se do kolejiště ještě vrátí. K pochybení personálu stanice tak prý nedošlo. „Rychlík byl v okamžiku, kdy odjížděl osobní vlak, ze kterého ta paní vystoupila, dva kilometry od nádraží,” dodal Kubala.

Vrchní inspektor Drážní inspekce Stanislav Handl mu oponuje: „To, že žena se do nástupiště vrátila, tvrdí jen České dráhy. My na tuto hypotézu nepřistupujeme, protože stopy na namrzlém přechodu vedly jenom od kolejí k nástupišti.” K nejasným okolnostem případu přispívá i to, že nehoda se odehrála po setmění.

Podle Zdeňka Žáka, odborníka na bezpečnost železniční dopravy není v zákoně přesně stanoveno, kdo za situaci odpovídá. „Musíme objektivně říct, že česká legislativa, která upravuje záležitosti bezpečnosti, má mnoho děr,” dodává. Žák připomíná i morální rozměr tragického případu, a tím je všeobecný přístup k bezpečnosti v české železniční dopravě. Minuta podle něj není dostatečný čas, aby cestující stihli z vlaku vystoupit a odejít. Kdyby ve vlaku například vypukla panika nebo by vystupovala osoba se sníženou pohyblivostí, nestihly by podle Žáka České dráhy řítící se rychlík zastavit.

Vydáno pod