ČD vyhlásí očekávané výběrové řízení na dieselové jednotky

Praha – Výběrové řízení na pronájem osmi moderních dieselových jednotek v nejbližších dnech oficiálně vyhlásí České dráhy. Tendr, o kterém se hovoří přibližně rok, jim má zajistit vhodná vozidla pro motorové rychlíky Praha – Kladno – Rakovník a Praha – Písek – České Budějovice. Motoráky by si dopravce chtěl pronajmout na šest let. Podle jeho požadavků by měly být jednotky částečně nízkopodlažní a dosahovat rychlosti alespoň 120 km/h. Informoval o tom mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zároveň podle něj vrcholí přípravy na vypsání výběrového řízení na nákup sta ojetých osobních vozů pro dálkovou dopravu na hlavních tratích. Nákup starších vagonů od Německých drah se připravoval již loni, společnostem se ale nepodařilo dohodnout.

Na rychlících, kam chtějí ČD nasadit pronajaté motorové jednotky, dnes jezdí v případě linky z Prahy do Rakovníka vratné soupravy tvořené rekonstruovaným motorovým vozem, vloženým vozem a řídicím vozem, na spojích do Českých Budějovic se potom objevují těžké dieselové lokomotivy ze 60. let minulého století s pouhými dvěma osobními vozy.

„Současný provoz těžké a výkonné lokomotivy se dvěma vagony je poměrně nákladný, proto chceme tyto soupravy nahradit lehkou a energeticky úspornou motorovou jednotkou,“ uvedl ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák.

Dráhy zvolily cestu pronájmu, protože roční smlouvy o provozu rychlíků prý nedávají jistotu návratnosti investice v případě nákupu. „Jízdní řád v tomto případě chystáme vždy na následující rok, proto by nebylo vhodným řešením rovnou nakoupit soupravy v hodnotě kolem 80 milionů korun za kus,“ doplnil Novák.

Podle Petra Šťáhlavského pronajmou České dráhy kýžené jednotky zřejmě od některé specializované leasingové společnosti, která se zabývá půjčováním drážních vozidel. Jiní dopravci podle něj nemají vlaků nazbyt. Leasingové společnosti naopak mají podle Veroniky Němcové ze Siemensu dostatek dieselových jednotek. Právě od této společnosti je většina moderních motorových vlaků, nízkopodlažní dieselové jednotky ale vyrábí také například polská společnost Pesa.