ČD chtějí Railjety, jednají o jejich nákupu

Praha – Moderní soupravy Railjet v modro-bílé Českých drah – taková může být blízká budoucnost železnice. ČD totiž jednají s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) o převzetí opce na nákup šestnácti souprav určených pro rychlou dálkovou dopravu. Řekl to generální ředitel Českých drah Petr Žaluda v Dvaceti minutách Radiožurnálu. Rakouský dopravce objednal u Siemensu 67 Railjetů, kvůli ekonomickým problémům ale zřejmě neodebere posledních šestnáct jednotek. ČD přitom už dříve naznačovaly, že v budoucnu chtějí obměnit svoji flotilu právě prostřednictvím tzv. netrakčních jednotek – nedělitelných souprav s řídicím vozem, ale bez lokomotivy.

„Jednáme o tom, zda existují právní možnosti, to znamená, zda existuje možnost využít opce, které rakouské dráhy mají,“ řekl Petr Žaluda Radiožurnálu. Od oznámení ředitele drah k nákupu nových vlaků ale povede ještě dlouhá cesta, která nemusí skončit úspěšně. Problém může být v evropské legislativě, protože by nákup vzhledem k převzetí opce měl proběhnout bez výběrového řízení. Žaluda navíc upozornil, že obchod může zhatit už finanční náročnost koupě. Šestnáct Railjetů by mělo stát 4,5 miliardy korun.

Jednotky Siemens Viaggio, které ÖBB provozuje pod názvem Railjet, jsou tvořeny sedmi vozy – čtyři nich jsou druhé třídy, dva první třídy a jeden je kombinovaný s oddílem první třídy a bistrem. Uspořádání sedadel je velkoprostorové, pouze část jednoho z vozů první třídy nabízí za příplatek částečně oddělené prostory, tzv. Premium Class.

Souprava může jezdit až 230kilometrovou rychlostí. ÖBB nasadily k Railjetům lokomotivy Taurus od Siemensu, z jehož čela vychází také design řídicího vozu – na první pohled tak je Railjet na obou koncích stejný. ČD by ale jednotky zřejmě provozovaly se svými lokomotivami od Škody.

„Pokud by se to podařilo, tak bychom měli velmi zásadně obnovený vozový park, co se týče mezinárodních spojů,“ uvedl Žaluda. ČD by tak vlastně získaly 112 nových vagonů. V současnosti mají pouze 61 vozů první a druhé třídy, které splňují nároky na provoz za západními hranicemi, současně jsou klimatizované a mohou jezdit až 200kilometrovou rychlostí. Dalších 99 vagonů nabízí cestujícím klimatizaci (u části z nich se v současnosti dosazuje) a může jezdit alespoň 160kilometrovou rychlostí.

I nákup Railjetů by ale byl pouhou drobností v rámci celkové obnovy vozového parku ČD. Páteří dálkové dopravy je více než 600 vozů ze 70. a 80. let minulého století, které dráhy nikdy nerekonstruovaly a dlouhodobě zanedbávaly jejich údržbu.

Interiér rychlíku Railjet
Zdroj: ČT24