Armáda dokončila modernizaci gripenů. Stíhačky umí nově útočit třeba na tanky

Modernizací prošlo všech 14 gripenů ve výzbroji české armády (zdroj: ČT24)

České vojenské letectvo dokončilo modernizaci všech 14 stíhacích letounů JAS 39 Gripen, které provozuje na letecké základně v Čáslavi. Celý proces trval přes dva roky a podílelo se na něm i Švédsko, které letadla vlastní a Česku pronajímá. Obě země se na prodloužení desetiletého pronájmu dohodly v roce 2014, součástí dohody byla právě i modernizace pronajatých letounů.

Gripeny mají po modernizaci nový systém datového přenosu informací ve formátu NATO nebo systém utajovaného hlasového spojení.  Letouny tak zpracují mnohem víc zašifrovaných dat, laserem označí cíle a lépe se zapojí do aliančních operací: „Pilot má daleko více informací o bojišti, je schopen daleko více úkolů. Letoun se dostává úplně na jinou úroveň,“ pochvaluje si pilot Martin Zobač. 

Modernizací prošly i systémy pro noční vidění. „Letouny teď budou umět shazovat pumy umístněné pod křídly, nově tak budou moci útočit na pozemní cíle, a to nepohyblivé i pohyblivé. Až dosud byly české gripeny připravené hlavně na boj ve vzduchu,“ dodává redaktor ČT Vlastimil Weiner. Nasazení pum chtějí piloti z Čáslavi vyzkoušet na cvičištích Libavá nebo Boletice.

„To byla zatím poslední velká modernizace. V budoucnu určitě přijdou další dílčí, tak jak to bylo doposud, ale o další takto velké modernizaci zatím neuvažujeme,“ dodává zástupce velitele čáslavské základny Martin Nezbeda.

Gripeny z čáslavské základny už za sebou mají nasazení v pěti armádních misích. Dvakrát chránili vzdušný prostor nad Pobaltím, a třikrát vzdušný prostor nad Islandem. Příští rok se mají znovu vypravit nad Pobaltí.

  • Letouny JAS-39 Gripen se vyrábějí ve švédském Linköpingu a běžně se o nich mluví jako o švédském letadle.
  • Na vývoji a hlavně prodeji v zahraničí se ale podílela i britská zbrojovka BAE Systems.
  • Také některé důležité komponenty jsou ze zahraničí: například motor, který vyrábí Volvo, původně vyvinula americká firma General Electric. Za oceánem vzniklo i vystřelovací sedadlo či systém řídící let. Další součástky zase pocházejí z Francie či Německa.
  • Gripeny dosahují maximální rychlosti 2400 km/hod a jejich dolet je zhruba 3000 km.
  • Česko má pronajatých celkem 14 těchto strojů, dva z nich jsou dvoumístné. Stíhačky mají momentálně základnu na letišti v Čáslavi, kde jsou kromě gripenů také bitevníky L-159 Alca.