České vojenské letectvo dokončilo modernizaci všech 14 stíhacích letounů JAS 39 Gripen, které provozuje na letecké základně v Čáslavi. Celý proces trval přes dva roky a podílelo se na něm i Švédsko, které letadla vlastní a Česku pronajímá. Obě země se na prodloužení desetiletého pronájmu dohodly v roce 2014, součástí dohody byla právě i modernizace pronajatých letounů.
Gripeny mají po modernizaci nový systém datového přenosu informací ve formátu NATO nebo systém utajovaného hlasového spojení. Letouny tak zpracují mnohem víc zašifrovaných dat, laserem označí cíle a lépe se zapojí do aliančních operací: „Pilot má daleko více informací o bojišti, je schopen daleko více úkolů. Letoun se dostává úplně na jinou úroveň,“ pochvaluje si pilot Martin Zobač.
Modernizací prošly i systémy pro noční vidění. „Letouny teď budou umět shazovat pumy umístněné pod křídly, nově tak budou moci útočit na pozemní cíle, a to nepohyblivé i pohyblivé. Až dosud byly české gripeny připravené hlavně na boj ve vzduchu,“ dodává redaktor ČT Vlastimil Weiner. Nasazení pum chtějí piloti z Čáslavi vyzkoušet na cvičištích Libavá nebo Boletice.
„To byla zatím poslední velká modernizace. V budoucnu určitě přijdou další dílčí, tak jak to bylo doposud, ale o další takto velké modernizaci zatím neuvažujeme,“ dodává zástupce velitele čáslavské základny Martin Nezbeda.
Gripeny z čáslavské základny už za sebou mají nasazení v pěti armádních misích. Dvakrát chránili vzdušný prostor nad Pobaltím, a třikrát vzdušný prostor nad Islandem. Příští rok se mají znovu vypravit nad Pobaltí.
- Letouny JAS-39 Gripen se vyrábějí ve švédském Linköpingu a běžně se o nich mluví jako o švédském letadle.
- Na vývoji a hlavně prodeji v zahraničí se ale podílela i britská zbrojovka BAE Systems.
- Také některé důležité komponenty jsou ze zahraničí: například motor, který vyrábí Volvo, původně vyvinula americká firma General Electric. Za oceánem vzniklo i vystřelovací sedadlo či systém řídící let. Další součástky zase pocházejí z Francie či Německa.
- Gripeny dosahují maximální rychlosti 2400 km/hod a jejich dolet je zhruba 3000 km.
- Česko má pronajatých celkem 14 těchto strojů, dva z nich jsou dvoumístné. Stíhačky mají momentálně základnu na letišti v Čáslavi, kde jsou kromě gripenů také bitevníky L-159 Alca.






