České vojenské letectvo dokončilo modernizaci všech 14 stíhacích letounů JAS 39 Gripen, které provozuje na letecké základně v Čáslavi. Celý proces trval přes dva roky a podílelo se na něm i Švédsko, které letadla vlastní a Česku pronajímá. Obě země se na prodloužení desetiletého pronájmu dohodly v roce 2014, součástí dohody byla právě i modernizace pronajatých letounů.
Armáda dokončila modernizaci gripenů. Stíhačky umí nově útočit třeba na tanky
Gripeny mají po modernizaci nový systém datového přenosu informací ve formátu NATO nebo systém utajovaného hlasového spojení. Letouny tak zpracují mnohem víc zašifrovaných dat, laserem označí cíle a lépe se zapojí do aliančních operací: „Pilot má daleko více informací o bojišti, je schopen daleko více úkolů. Letoun se dostává úplně na jinou úroveň,“ pochvaluje si pilot Martin Zobač.
Modernizací prošly i systémy pro noční vidění. „Letouny teď budou umět shazovat pumy umístněné pod křídly, nově tak budou moci útočit na pozemní cíle, a to nepohyblivé i pohyblivé. Až dosud byly české gripeny připravené hlavně na boj ve vzduchu,“ dodává redaktor ČT Vlastimil Weiner. Nasazení pum chtějí piloti z Čáslavi vyzkoušet na cvičištích Libavá nebo Boletice.
„To byla zatím poslední velká modernizace. V budoucnu určitě přijdou další dílčí, tak jak to bylo doposud, ale o další takto velké modernizaci zatím neuvažujeme,“ dodává zástupce velitele čáslavské základny Martin Nezbeda.
Gripeny z čáslavské základny už za sebou mají nasazení v pěti armádních misích. Dvakrát chránili vzdušný prostor nad Pobaltím, a třikrát vzdušný prostor nad Islandem. Příští rok se mají znovu vypravit nad Pobaltí.
- Letouny JAS-39 Gripen se vyrábějí ve švédském Linköpingu a běžně se o nich mluví jako o švédském letadle.
- Na vývoji a hlavně prodeji v zahraničí se ale podílela i britská zbrojovka BAE Systems.
- Také některé důležité komponenty jsou ze zahraničí: například motor, který vyrábí Volvo, původně vyvinula americká firma General Electric. Za oceánem vzniklo i vystřelovací sedadlo či systém řídící let. Další součástky zase pocházejí z Francie či Německa.
- Gripeny dosahují maximální rychlosti 2400 km/hod a jejich dolet je zhruba 3000 km.
- Česko má pronajatých celkem 14 těchto strojů, dva z nich jsou dvoumístné. Stíhačky mají momentálně základnu na letišti v Čáslavi, kde jsou kromě gripenů také bitevníky L-159 Alca.