Amnesty International: Stát dělá málo proti segregaci romských žáků

Praha - Nevládní organizace Amnesty International upozorňuje, že se tuzemským úřadům stále dostatečně nedaří začleňovat romské děti do běžných základních škol. Na problém minulý týden upozornil i ombudsman Pavel Varvařovský, podle kterého romské děti tvoří 32 % žáků základních praktických škol v Česku. To dle jeho názoru ukazuje na přetrvávající systémový problém.

Výzkumnice Amnesty International Barbora Černušáková zdůrazňuje, že Evropský soud pro lidská práva v roce 2007 vydal rozhodnutí upozorňující na diskriminaci romských dětí v českých školách. Vycházel přitom z údajů, že více než 50 procent všech žáků speciálních škol tvoří Romové.

Před dvěma týdny Výbor ministrů Rady Evropy hodnotil, jak ČR rozhodnutí Štrasburku implementuje. „Konstatoval, že vidí velmi málo propojenosti mezi konkrétními opatřeními, která tuzemské úřady doposud přijaly, a implementací rozsudku,“ podotkla Černušáková. Výbor proto podle výzkumnice Česko vyzval, aby urychleně přistoupilo ke konkrétním krokům, které existující segregaci zvrátí.

Ilustrační foto
Zdroj: Tibor Somogyi/ISIFA/SME

Barbora Černušáková, výzkumnice Amnesty International

„Pokud začnou děti propadávat, školy je zařadí podle běžných pravidel do sníženého vzdělávacího programu. To v praxi znamená, že mnohé z nich se nedostanou na střední školy nebo ji ani nedokončí.“

„ČR přijala několik opatření, například změnila vyhlášky, které se týkají informovaného souhlasu rodičů nebo práce poradenských center, to ale nestačí,“ prohlásila Černušáková s tím, že na problém dlouhodobě upozorňuje i Evropské centrum pro práva Romů. Problém podle ní spočívá například v tom, že děti ze sociálně znevýhodněného prostředí potřebují podporu, které se jim v běžných školách nedostává. „Běžné školy nejsou dostatečně inkluzivní,“ doplnila.

Rozhovor s Barborou Černušákovou a Jiřím Nantlem (zdroj: ČT24)

Ministerský náměstek Jiří Nantl nesouhlasí s tím, že stát v problému nic nedělá a situace romských dětí se nezměnila. „Nastala velmi podstatná změna legislativy na úrovni vyhlášek. To není věc, která je úplně triviální a také zabrala čas,“ poznamenal.

Jiří Nantl, 1. náměstek ministra školství

„V každém případě se shodujeme s veřejným ochráncem práv a s Agenturou pro sociální začleňování, že existuje systémový problém. Nepochybně nás čeká velmi mnoho práce, která už nebude pouze v legislativní rovině.“

„Nějaký posun“ v problému segregace malých Romů podle náměstka nastává. Potvrzují to prý i předběžné výsledky kontrol České školní inspekce. „Nějaká část dětí byla při diagnostice identifikována a převedena do standardního vzdělávacího proudu,“ uvedl s tím, že přesná čísla budou oznámena začátkem příštího měsíce. Vyšetřování žáků přišlo podle přijetí předpisu, podle kterého do speciálních škol mohou být umísťovány pouze děti s diagnostikovanou mentální disfunkcí.