„Když dáte zákazníka na první místo, všechno ostatní už půjde,“ říká Douglas Merrill

Internetový vyhledávač Google se chce stát jedničkou na českém trhu, kde zatím vede český Seznam.cz. I proto se americký Google více zaměřil na služby v češtině. Za poslední rok jich spustil jedenáct, ale stále nevyhrává. Co tedy plánuje do budoucna? Na to se viceprezidenta firmy Douglase Merrilla ptala v pořadu Ekonomika ČT24 z 8. října Michala Tučková.

Jak vidíte postavení Google na českém trhu?
Opravdu nejsme na českém trhu jedničkou, ale doufáme, že se to změní. Věříme, že když i dál zlepšíme naše služby, bude nás využívat víc a víc lidí. I nezávislé průzkumy mluví o tom, že náš vyhledávač je lepší než naše konkurence. Ale pořád před sebou máme pořádný kus práce, a to je důvod, proč jsme tak nadšeni z toho, co už se nám podařilo – lépe rozumíme jazyku, jeho gramatice, a to pak zjednodušuje lidem vyhledávání.

Čím chcete získat větší podíl na českém trhu?
Když dáte zákazníka na první místo, všechno ostatní už půjde. Takže jsme tady v posledním roce vybudovali tým, který se víc soustředí na místní kulturu. Zlepšili jsme naše opravy hláskování, lépe chápeme gramatiku. Takže když dnes něco vyhledáváte na Googlu a zapomenete na diakritiku, my ji doplníme za vás, naučili jsme se to proto, že je to důležité. Rozumíme rostoucímu významu místní kultury a událostem, které se dějí v Praze a České republice, a věříme, že čím více pokroků uděláme, tím více uživatelů budeme mít.

Hodně jste mluvil o minulosti vyhledávačů, ale jaká je jejich budoucnost?
Google byl založený s myšlenkou zprostředkovat to, aby všechny informace byly celosvětově přístupné a využitelné. To byl velký cíl před deseti lety. A bude i po několik dalších století. Aby všechny světové informace byly světově dostupné a využitelné, máme stále ve všech směrech co dělat. Například umožnit, aby anglicky mluvící uživatel mohl vyhledávat na českých stránkách, ale také naopak. Celosvětově dostupné - například abyste mohli vyhledávat prostřednictvím svého mobilu. V Česku je víc mobilních telefonů než lidí, a to je zajímavé, proto bychom měli nabídnout dobrou mobilní službu. Využitelné, to je to nejdůležitější, pořád se učíme o řazení a relevanci. Chceme, aby první odkaz byl to, co jste hledal a ne, co jste chybně napsal.

Co tedy plánuje Google v oblasti mobilní komunikace?
Očividně v mnoha zemích je právě mobil tou správnou cestou k informacím. Například v subsaharské Africe je to dokonce jediná cesta, jak informace hledat. Takže teď je pro nás důležité pochopit, jak využívat mobilní telefony k vyhledávání informací. Pro začátek děláme několik experimentů v různých zemích.
Například můžete mluvit do telefonu a získat zpět seznam výsledků. Nebo poslat zprávu a získat výpis výsledků. Neměli bychom se snažit telefonem napodobit notebook nebo počítač. Měli bychom telefon používat k tomu, k čemu je dobrý, a dát výsledky vyhledávání v nejužitečnější formě. Když jdete například na Google Maps, vyberete si trasu a vytisknete si ji, téměř polovina takových výtisků zůstane v tiskárně. Takže by asi dávalo větší smysl poslat návod na cestu do vašeho telefonu, protože ten nezapomenete na tiskárně. To je příklad toho, jak bychom mohli využít telefon ke zpříjemnění života našich uživatelů a zlepšení vyhledávání.

Také jste hodně mluvil o jazycích. Co plánujete tady?
Říkal jsem všechny světové informace všeobecně dostupné. Na světě je ale několik set jazyků. Google dnes mluví více než stovkou, takže v poslední době se zaměřujeme na výzkum automatického překladu z jedné řeči do druhé. Například z americké angličtiny můžete automaticky překládat do čínštiny nebo arabštiny a naopak. To jsou obrovské vědecké objevy, za které jsme dokonce získali cenu. Budeme proto pokračovat v přidávání dalších automatických překladů, protože je velice důležité a dobré pro svět, aby uživatelé mohli číst o tématech, která je zajímají, v jakémkoliv jazyce a nejen v tom, kterým sami mluví.

Kolik uživatelů vyhledává v angličtině a kolik v ostatních řečech?
Více než polovina všech vyhledávání přichází ze zemí mimo Ameriku a zhruba dvě třetiny uživatelů internetu mluví jinak než anglicky. Nemáme přesná procenta vyhledávání, ale jasné je, že na internetu převládají neanglicky mluvící lidé. Takže pojem všechny světové informace znamená, že musíme mluvit všemi jazyky.

Jaké jsou vůbec nejhledanější výrazy, existuje nějaký nejčastější?
Publikujeme seznam Zeitgeist, kam dáváme nejpopulárnější výrazy v různých zemích, a tam se objevují zajímavé věci. Celosvětově na prvním místě je vždy jméno krásné ženy - stejně tak v České republice, jako ve Spojených státech. Takže neexistuje jeden celosvětově nehledanější výraz, ale existují trendy, které jednotlivé země spojují.

Pořád zmiňujete informace pro všechny a všude, ale Google podléhá cenzuře v Asii, nově v Thajsku?
Google se podřizuje místním zákonům a zvyklostem, takže jsou případy, kdy odstraníme nějaké informace, protože je to v dané zemi nelegální. Nevymažeme je z internetu, protože nejsme internet, ale informace jen zobrazujeme, takže je jednoduše vyndáme z našeho seznamu. Jsou země, kde jsme odstranili informace o místních vládách, ale v těch zemích vždy označíme, že některé odkazy byly vymazány. Věříme, že je lepší mít přístup k devadesáti devíti procentům informací než k žádným, takže se snažíme o maximum.

Yahoo teď představuje nový vyhledávač Panama, nebojíte se vážné konkurence?
Máme konkurenci rádi. Jedno z hlavních pravidel Googlu je, že konkurence je dobrá pro uživatele. Když jsme vstoupili do hry, všichni si mysleli, že vyhledávání už je vyřešené, že ho není kam dál posouvat, ale pletli se. A kdyby dnes někdo řekl, že Google vyřešil veškeré problémy vyhledávání, taky by se pletl. Větší konkurence je vždy dobrá, protože každý zkouší něco jiného, a to nahrává uživatelům. Ti z toho boje těží. Máme v každé zemi, ve které působíme, nějakou konkurenci a jsme za to rádi.

Google také začal se zajímavými akvizicemi. V případě YouTube ale stále probíhají soudní spory, nemůžou Google ohrozit?
YouTube je skvělá služba, máme z toho opravdu radost, protože tato akvizice se výborně povedla. Jeho využívání roste každý den. Dovoluje lidem vyprávět své příběhy lehkou formou krátkého videa. Příběhy jsou však někdy asi zkopírovány někým jiným. Cílem YouTube je umožnit sdílení příběhů, ale také poskytujeme službu, která umožní majitelům říct, že je to jejich video. A to pak z webu sundáme.
To je v pořádku. Podřídíme se, nechceme podporovat, aby majitelé nedostali zaplaceno. Chceme žít ve světě, kde jsou tvůrci zaplaceni. To je pro nás opravdu důležité, ale problém je často v tom, jak poznat, kdo je skutečný majitel. Tak se dostáváme do situací, kdy video vyvěsil někdo, kdo se zdá být jeho autorem, ale pak se objeví jiná osoba, která říká, ať to sundáme, že to tak není. Komu bychom tedy měli dát zapravdu.
Část toho, co se teď děje, je, že nabízíme obrovsky žádanou službu a odborníci na právo se snaží najít cestu, jak se s tím zákonně vypořádat. Rozhodně nechceme být v rozporu s právem, uděláme, co bude třeba. Věříme, že autoři by měli dostat zaplaceno a lidé by si měli mít možnost najít, co hledají, a časem správnou cestu najdeme.

(redakčně kráceno)

Vydáno pod