Architekti představili Brňanům návrh modernizace hlavního nádraží

Brno – Jak může po rekonstrukci vypadat hlavní nádraží v Brně v případě jeho zachování v centru, to dnes na veřejné prezentaci v Domě umění ukázala skupina architektů. Ve svém návrhu se snažili o zachování historické podoby nádraží, kterou doplnili o moderní přístavby. Součástí nádraží by podle nich měl být také prostorný podchod, který umožní propojit historické jádro s budoucím Jižním centrem. Otázka plánovaného odsunu nádraží však doposud nebyla vyřešena.

Návrh vypracovala skupinka architektů na zakázku sdružení Nádraží v centru, Dětí Země a Brnění, která se snaží zamezit plánovanému přesunu nádraží na jih. Jejich cíl - nejen zrekonstruovat nádraží, ale zároveň vytvořit plnohodnotný veřejný prostor, který lidem nabídne prostor pro celou řadu dalších aktivit,

Návrh počítá se vznikem nové haly vedle historické budovy a funkcionalistického objektu hlavní pošty. Kolejiště má dostat odvážnou střechu s průhledy. „Navrhli jsme střechu jako lehký baldachýn s průzory na dominantu Petrova, kterou bude možné pozorovat z vlaku i ze všech nástupišť. Předpokládáme, že takto řešené nádraží by se stalo jedním ze symbolů Brna,“ popsal architekt Jan Vrbka.

Autoři návrhu urbanistického řešení modernizace hlavního nádraží v Brně:

CHYBIK+KRISTOF ASSOCIATED ARCHITECTS
ONDŘEJ CHYBÍK, MICHAL KRIŠTOF, MATĚJ ŠTRBA, PETRA SOPOUŠKOVÁ, SERGEJ MINENKO, KATARINA VANKUŠOVÁ, MARTIN ŠAFÁŘ, VOJTĚCH KOUŘIL, TOMÁŠ BABKA

TheBüro / architekti Brno
JAN VRBKA

FAKULTA ARCHITEKTURY VUT V BRNĚ
ÚSTAV NAVRHOVÁNÍ 5, DOC. KAREL HAVLIŠ

S názory sdružení se architektonický tým vedený Karlem Havlišem ztotožnil. Zatímco Nádraží v centru poukazuje na výrazné prodloužení cesty z centra Brna na vlak, architekti poukázali na finanční náročnost stavby nové centrální stanice.

„Nejprve jsme tvořili různé urbanistické podoby a vize Jižního centra s odsunutým nádražím či městskou rychlodráhou. Posléze jsme došli k tomu, že Brno nutně potřebuje přehodnotit představu, že bude někdy odsouvat nádraží. To je finančně nereálná vize. Předložený návrh ukazuje, jaké by mohlo nádraží v centru být,“ uvedl Havliš, šéf jednoho z ústavů na fakultě architektury brněnské techniky.

Nádraží by mělo propojit historické centrum s moderním Jižním centrem

Podle návrhu rekonstrukce hlavního nádraží je možné upravit stávající stanici tak, aby byla plně přístupná z obou stran a kolejiště netvořilo bariéru mezi historickým jádrem a Jižním centrem. „Z nádraží v centru dojde člověk za čtvrt hodiny jak na opačný konec historického centra, tak i na druhou stranu budoucího Jižního centra,“ přiblížil jeden z autorů návrhu Michal Krištof.

Architekti se zabývali také budoucí podobou Jižního centra. Dnes je to řídce zastavěné území na jih od současného nádraží. Vedení města chce dosáhnout oživení čtvrti právě tím, že přesune nádraží až na její konec, a plynule ji tak propojí s centrem.

Takto by v budoucnu mohlo vypadat Jižní centrum v Brně
Zdroj: O.S. Brnění/CHYBIK+KRISTOF ASSOCIATED ARCHITECTS

Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí. Dle plánů magistrátu obsahuje víc než tisíc stavebních objektů s rozpočtem v řádu až desítek miliard korun.

Proti plánovanému odsunu brněnského nádraží z centra se postavila řada občanských sdružení. Územní rozhodnutí na soubor staveb, který odsun zahrnuje, koncem loňského listopadu zrušil brněnský magistrát. O odvolání lidí, firem i občanských sdružení proti záměru rozhodoval více než rok.

Otázka odsunu nádraží však stále nebyla vyřešena. Podle občanské koalice Nádraží v centru je nutné projekt zcela přehodnotit. Dosud byla dokončena pouze první etapa stavby nového odstavného nádraží. Součástí investice za 3,3 miliardy korun byla například myčka kolejových vozidel. Rekonstrukce stávajícího nádraží by byla výrazně levnější především proto, že by město nemuselo vydat další miliardy za další nezbytné investice spojené s řešením dopravního spojení nádraží s centrem.