Do sportu přicházely stamiliony. Ne pro sportovce, ale ke krytí daňových úniků

Mnohamilionové obchody a související daňové úniky byly po léta skryté za řadou sportovních utkání včetně těch málo významných. Jak obchody, které končily ukrytím peněz před berními úředníky, probíhaly, popsali Reportéři ČT, kteří také získali související dokumenty. Vše probíhalo v řetězci společností, na jejímž počátku stály firmy RC Sport a E-MOTION a na konci Propag-Storm. Spojovací články tvořilo mnoho dalších společností zastupovaných bílými koňmi, ve kterých hodnota reklamních práv „zázračně“ rostla. Na veškeré dění dohlíželi sportovní funkcionář Vlastislav Přeček a advokát Jaroslav Jankrle.

Obrat v řádu desítek milionů korun za měsíc měly podle odhadu jejich bývalé účetní reklamní firmy, které zprostředkovaly sponzory pro mnoho sportovních a také některých kulturních akcí. Podezřelé obchody probíhaly nejméně deset let. Jejich princip spočíval v umělém navyšování hodnoty reklamních práv během prodejů v řetězci několika spolčených firem. Cena reklamních poutačů, nástřiků a polepů na stadionech či potisků na dresech hráčů a rozhodčích se zvýšila z částek, které sportovci skutečně dostali, až dvacetinásobně. Tím ale prodejci reklamy připravili stát o stamiliony korun.

Martin Janeček, generální ředitel Generálního finančního ředitelství:

„Jednak je tam hlavní únik na dani z přidané hodnoty, ale synergicky jsou tam úniky i na přímých daních, protože tímto způsobem vznikají neoprávněné náklady subjektům, kterých se toto týká.“

Levný nákup, drahý prodej a bílí koně mezi tím

Zásadní roli v transakcích hrály firmy RC Sport a E-MOTION, které od roku 2000 spolupracovaly s mnoha sportovními svazy a oddíly. Na spolupráci s nimi si vzpomněli například předsedové svazů házené, tenisu nebo silového trojboje. Práci neměly reklamní agentury těžkou. „Každý, kdo přišel s nějakým nápadem, s něčím, co bylo pozitivní, byl velmi vítán. Výběrová řízení se v okamžiku, kdy není ani jeden zájemce, nedělají. Hledáte partnera a až ho najdete a spolupráce funguje, jste rádi, že ho máte,“ popsal prezident Českého tenisového svazu Ivo Kaderka.

Výměnou za své služby získaly RC Sport a E-MOTION veškerá reklamní a marketingová práva od sportovních svazů a oddílů. Obratem je potom přeprodávaly dále mnoha společnostem. Jednou z nich byla Smart Advice, jejíž jednatelkou a majitelkou (i několika dalších obdobných společností) dříve byla Marie Puldová. Z jejích slov vyplývá, že měla roli bílého koně. „Já jsem to jenom dělala proto, že mě o to požádal pan Jankrle. Já nikoho neznám, nikoho jsem nikdy neviděla,“ uvedla. Společnost zvyšovala cenu zakoupených reklamních práv na několikanásobek a poté prodávala další spřízněné firmě. U mistrovství republiky v silovém trojboji z roku 2010 – tedy akce, která láká jen určitý okruh diváků a nevysílala se v televizi – stoupla hodnota z 30 až 50 tisíc odhadovaných předsedou svazu silového trojboje Miroslavem Vackem na čtvrt milionu korun. Hodnota práv na kvalifikační utkání českých házenkářek s Ázerbájdžánem o postup na mistrovství Evropy potom stoupla ze statisíců, na které je ohodnotil generální sekretář Českého svazu házené Radek Bendl, téměř na devět milionů. „Tuto hodnotu to prostě nemá,“ podotkl Radek Bendl.

Reportéři ČT: Nečistá hra (zdroj: ČT24)

Celkem učinila Smart Advice za patnáct měsíců v letech 2009 a 2010 obchody nejméně za 200 milionů korun – o tom hovoří doklady, které má ČT k dispozici, a není vyloučeno, že šlo ještě o více. Formálně vykazovala pouze nízký zisk kvůli vysokým nákladům. „To mi pan doktor Jankrle donesl celkovou částku na papíře, tuto částku jsem vyplnila do daňového přiznání s tím, že je potom dodá. Ale nikdy je nedodal,“ popsala bývalá účetní firmy. Takový postup označil Martin Janeček za častý: „Zisky jsou optimalizovány fiktivními náklady.“

Obchody Smart Advice ovšem ve skutečnosti neřídila Marie Puldová ani Michal Farkaš, nýbrž Marií Pudlovou i bývalou účetní zmíněný advokát Jaroslav Jankrle a Vlastislav Přeček, který současně stál i za RC Sport a E-MOTION. Ve sportovním světě jde o známé jméno, v minulosti byl obchodním ředitelem hokejové Sparty Praha, pracoval také pro fotbalovou Slavii, pořádá tenisové turnaje známých osobností Amfora a také zasedá ve správní radě Nadace fotbalových internacionálů po boku Antonína Panenky, Přemysla Bičovského či Ladislava Vízka. Ani Jaroslav Jankrle, ani Vlastislav Přeček o své roli při sponzorování sportu nechtěli hovořit. Vlastislav Přeček ozámil, že je ochoten s ČT hovořit pouze v živém vystoupení na ČT sport.

Společnosti platily za reklamu i přes 100 milionů. Standardní obchod, říkají

Zatímco Přeček v promyšlených obchodech oficiálně vystupoval jako obchodník, Jankrle se podle našich svědků skrytě staral o firmy s bílými koni, kteří byli do obchodů zapojeni. Také podepisoval jménem formálních vlastníků smlouvy. „On mi dodal smlouvy, já jsem mu na základě smluv vystavila faktury, načež on je podepsal jménem Puldová,“ popsala bývalá účetní reklamních firem. Zdůraznila však současně, že „na prvním místě je pan Přeček, to vyplývá absolutně ze všeho“.

Na skupinu Vlastislava Přečka byla napojena i poslední společnost v řetěžci, Propag-Storm. Ta již předraženou reklamu prodávala běžným společnostem, které se chtěly při sportovních akcích zviditelnit. Většinou platily relativně nízké částky, pět klientů Propag-Stormu – železniční dopravce IDS Cargo, reklamní společnost WIP Reklama, výrobce ocelových konstrukcí Kadamo a především pivovary Zubr a Holba – však dalo za reklamu i více než sto milionů korun. Proč se tak draho nechávaly zviditelnit na akcích, které často přitáhly mizivý počet diváků, byly ochotné vysvětlit pouze písemně, avšak na klíčové otázky neodpověděly a vesměs hovořily o standardních nákupech.

Pro srovnání…

Pivovary, železniční dopravce a další společnosti si za stovky milionů kupovaly reklamní prostor na akcích, které se nedostanou do televize a sledují je pouze diváci na místě, jako je mistrovství republiky v silovém trojboji nebo mládežnický tenisový turnaj. Pozoruhodné je srovnání s prostorem, který za 150 milionů korun dostává Škoda Auto jako generální partner mistrovství světa v ledním hokeji. „Na ledové ploše dominantní logo Škoda Auto ve středovém kruhu, máme loga na mantinelech, máme vozy přímo na stadionu, které jsou v záběru kamer,“ popsal mluvčí automobilky Vítězslav Kodym. Reklamu má na všech zápasech, které souhrnně vidí více než 800 milionů lidí v řadě zemí.

Za standardní ale považuje prodej reklamy na sportovních akcích i jediná členka představenstva Lenka Oborná: „My jsme za stovky milionů něco zakoupili a naši klienti nám za to zaplatili. Odvedli jsme veškeré daně, nemáme jediný dluh.“

Propag-Storm zajímá policisty kvůli Dědicovi

O činnost společnosti Propag-Storm se však zajímá i policie. Prověřuje podezření, že obviněnému ostravskému lobbistovi Martinu Dědicovi pomáhala legalizovat peníze, které získal z úplatků za ovlivňování veřejných zakázek. „Pracujeme s podezřením, že prostřednictvím nákupu předražené reklamy docházelo k legalizaci výnosu z těchto úplatků,“ uvedl státní zástupce Vít Koupil.

Podle generálního ředitele Generálního finančního ředitelství ale není obdobný řetěz firem, ve kterém se „ztrácejí“ peníze, jež by měly připadnout státu, nic výjimečného. „Reklamní trh je z našeho pohledu velice silně zasažen daňovými podvody. Snažíme se s tím bojovat léta a je to problém, který je v řádech podle mého názoru miliard za rok,“ upozornil.

Předsedu České unie sportu Miroslav Jansta zjištění ČT o daňových únicích maskovaných sponzoringem sportovních akcí rozesmutnila. Je ale přesvědčen o tom, že řetězec, který by nefungoval bez spolupráce sportovních funkcionářů, je i dokladem špatného postavení českého sportu v očích těch, kdo rozhodují o státních penězích. „Vše se koncentruje na sport, ta negativa. Jsem přesvědčen, že se to děje proto, že je systém podfinancovaný. Peníze jsou vzácností,“ podotkl.

Nejde ale jen o sport

Společnost RC Sport, která stojí na počátku popsaného řetězce, ovšem nenakupovala reklamní práva pouze od sportovních oddílů a svazů. Zajímaly ji i kulturní akce, například vystoupení smyčcového tria Inflagranti v pražském Divadle Palace v roce 2009. Získala reklamní práva výměnou za to, že zaplatila vydání záznamu koncertu na DVD. Reklamní práva prodala RC Sport společnosti Smart Advice, která za umístění reklamních tabulí na pódiu a vytištění reklamních log na obalu DVD vyúčtovala více než 11 milionů korun. Členka Inflagranti Markéta Muzikářová podotkla, že za takovou cenu by skupina byla ochotna udělat „cokoli, akorát ne hraní v prádle“.