Lidé si stěžují na škrty v dopravě. Dopravní podnik plánuje změny

Brno - Necelé dva měsíce už jezdí některé tramvaje i autobusy jinak, než byli lidé v Brně zvyklí. Nebo nejezdí vůbec. Vedení města doufá, že tak ušetří až padesát milionů korun, řada Brňanů však s tímto způsobem úspory nesouhlasí. Píší proto petice a požadují návrat ke starým jízdním řádům.

Docházení na vzdálenější zastávku, přesedání na jiný spoj. To jsou jen některé obtíže, se kterými se musí lidé v Brně od začátku roku potýkat. Dopravní podnik totiž provedl řadu změn v městské hromadné dopravě, které však znamenaly i změnu tras či zrušení spojů.

Například lidé v brněnské městské části Chrlice musí nově při cestě do centra přesedat v Komárově na jiný spoj. Cestování se jim prodloužilo minimálně o čtvrt hodiny. Podle starostky městské části Brno-Chrlice Ivany Telecké (nez.) je to pro všechny velká komplikace a uvítali by co nejrychlejší změnu. „Místní lidé jsou většinou pobouření. Přichází spousta stížností. My je všechny monitorujeme a chystáme se z nich udělat souhrnný dopis, který budeme začátkem března posílat na příslušné odbory, a tím budeme žádat změnu,“ uvedla Telecká.

Obyvatelé městské části Brno-Líšeň se zase složitě dostávají pro balíky či důchod. Přišli totiž o zastávku u pošty. Život to znepříjemnilo například Zdeňce Reichstädterové. Linka autobusu 78 ji k poště nezaveze, a tak musí chodit po zledovatělých chodnících a schodech, čehož se ve svém věku obává. Navíc jí cesta trvá o téměř půl hodiny déle. 

Hovoří obyvatelka z Brna-Líšně Zdeňka Reichstädterová (zdroj: ČT24)

Lidem po celém městě pomalu dochází trpělivost a začínají sepisovat petice. Od začátku roku proto dopravní podnik dostal od nespokojených cestujících už téměř dvě stě stížností a podnětů. U změn, na které si stěžovalo hned několik desítek lidí, zvažuje nyní vedení podniku návrat k původním jízdním řádům. „Lidé si nejčastěji stěžují na prodloužení víkendového nočního provozu. Ten teď trvá až do sedmi hodin ráno. Ti, kteří pracují o víkendu, se tak obtížněji dopravují a trvá jim to mnohdy i déle,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Hovoří ředitel DPMB Miloš Havránek (zdroj: ČT24)

Dopravní podnik města Brna zatím podle Havránka změny monitoruje. Také odbor dopravy brněnského magistrátu nyní vyslal do terénu několik pracovníků, kteří sledují návaznost linek i případné komplikace, které v dopravě vznikají. Následně by měly obě instituce zhodnotit zjištění a navrhnout případná opatření. Už teď ale vedení dopravního podniku zvažuje navrácení původních spojů či vymyšlení nového systému dopravy v nejproblémovějších oblastech, kterými jsou například Vinohrady či Masarykova čtvrť.

Dopravní podnik má navíc úspory, ze kterých by mohl část obnovených linek financovat. „Vzhledem k dobrému hospodaření za minulý rok chceme část úspor využít ke zvýšení dopravních výkonů,“ uvedl Havránek. Všechny návrhy na změny ale musí projednat a schválit i vedení města Brna.