Kvůli úspoře budou muset Brňané více přestupovat

Brno - Cestující si v Brně pomalu začínají zvykat na rozsáhlé změny v dopravě, ke kterým přistoupil brněnský dopravní podnik kvůli úspoře 50 miliónů korun. Z jízdního řádu definitivně mizí tramvajové linky 7 a 13 a dva noční autobusové spoje. Ještě v roce 1994 přitom po Brně jezdilo 22 tramvajových linek. Od letošního ledna jich bude jen polovina.

„Změny v dopravě teprve nabývají účinnosti. První tři měsíce budeme monitorovat tok cestujících, pak teprve všechny změny vyhodnotíme,“ vysvětlil změny v brněnské přepravě generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Kvůli změnám v dopravě dnes na mnoha zastávkách pomáhají cestujícím informátoři. Ti jim budou pomáhat s orientací v dopravě až do příštího týdne. Poté mohou cestující hledat radu v informační kanceláři dopravního podniku.

Kde všude se projeví změny v dopravě?

Některé tramvaje budou nově na konečné zastávky dojíždět v delších intervalech a budou končit o několik zastávek dříve, než byli cestující dosud zvyklí. Lidem na konečných zastávkách se tak čekání na spoj prodlouží.

Většina cestujících oslovených Českou televizí si stěžuje hlavně na komplikovanější přestupování a špatnou návaznost spojů. „Ráno jsem kvůli tomu přišla o hodinu později do práce, protože mi všechno ujelo. Vypadl mi jeden spoj a další, které na něj navazovaly, jsem už nestihla,“ postěžovala si Dana Winklerová.

Cestující ze změn v brněnské MHD nadšení nejsou (zdroj: ČT24)

„Neočekáváme, že by se naši cestující přiklonili k osobní automobilové přepravě. Věřím, že počet cestujících zůstane stejný,“ doplnil Havránek. Za pozitivní změnu označuje vedení DPMB například novou denní zastávku Anthropos, která doposud fungovala jen v nočních hodinách.

Minibus až na Žlutý kopec

Dopravní podnik má v záloze připravený plán na minibus, který by obsluhoval onkologický ústav na Žlutém kopci. Linka by přepravovala cestující z autobusového nádraží Zvonařka a zlepšila by dopravní dostupnost Masarykova onkologického ústavu.

Úsporná opatření mají dopravnímu podniku ušetřit 50 milionů korun. Jedná se ale o teoretický výpočet, skutečné dopady šetření bude DPMB teprve vyhodnocovat. Zrušení dvou tramvajových linek nemá Brňany výrazněji postihnout. „Za zrušené linky 7 a 13 jsme výrazně posílili linky 5 a 12. Cestující se tak nemusí obávat, že by na hlavních trasách ubylo tramvajových spojů,“ podotkl vedoucí dopravního odboru DPMB Jan Seitl. Letošní zrušení dvou linek je prvním škrtem v tramvajové dopravě po osmnácti letech. „V září roku 1995 proběhla zásadní změna v tramvajové dopravě. Tehdy se snižoval počet tramvajových linek z dvaadvaceti na třináct,“ vzpomíná Seitl.

První stížnosti se ozvaly z městských částí Chrlice, Tuřany či z Masarykovy čtvrti. Podle vedení DPMB se však většinou jednalo pouze o nedostatečnou informovanost. Zástupci Brna přišli s požadavkem úsporných opatření kvůli vysokým výdajům na dopravu. „Výdaje města na kompenzaci ztráty dopravního podniku jsou prakticky nejvyšším provozním výdajem, a to ve výši 1,7 miliardy korun,“ vypočítává náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS). V průměru přepraví dopravní podnik během pracovního dne jeden milion cestujících.

Přehled základních změn v brněnské MHD:

10 (tramvaj) - prodloužení intervalu v pracovní dny z 10 na 20 min., mimo špičku z 30 na 60 minut

6 (tramvaj) - v úseku Švermova - Starý Lískovec pojede v sedle pracovních dnů pouze každý druhý spoj

8 (tramvaj) - v úseku Novolíšeňská - Mifkova pojede v sedle pracovních dnů pouze každý druhý spoj

7 a 13 (tramvaje) - zrušeny

5 a 12 (tramvaje) - výrazné posílení ve stávajících trasách

9 (tramvaj) - změna trasy: Lesná - Jugoslávská - Moravské náměstí - Česká - Náměstí Svobody - Hlavní nádraží - Juliánov

11 (tramvaj) - změna trasy: Lesná - Jugoslávská - Malinovského náměstí - Česká - Bystrc, Rakovecká

45, 46, 78 (bus) - linka 45 zrušena, linka 46 posílena v oblasti Lesné, linka 78 v oblasti Židenic a na sídlišti v Líšni a od Staré osady na Vinohrady pojede přes Dělnický dům a Malou Klajdovku

31, 33 (trolejbus) - prodloužení intervalů mimo špičku pracovních dnů (31 – 20 minut, 33 – 8-12 minut), omezení spojů do Šlapanic mimo špičky pracovních dnů

51 (bus) - zrušení provozu v úseku Mendlovo náměstí - Zvonařka, v úseku Mendlovo náměstí - Barvičova náhrada trolejbusovou linkou 35 (ve špičce po 10 minutách místo současných 20)

53 (bus) - v nepracovních dnech prodloužen interval z 30 na 60 minut

43, 57 (bus) - linka 43 zrušena v úseku Soběšice - Útěchov - (Vranov), náhrada linkou 57, ta bude zrušena v úseku Tomkovo náměstí - Vozovna Husovice

29, 34, 37 (trolejbus) - linka 29 zrušena, v úseku Česká - Žabovřesky posílení linky 34, ze Žabovřesk na Jírovcovu stávající kapacita linek, z Jírovcovy na Osovou prodlouženy některé spoje linky 37

30, 34, 36 (trolejbus) - od 17:00 do 18:00 prodloužen interval linek ze 6 a 7 minut na 10

3, 11 (tramvaj), 54 (bus) - linka 3 zrušena v úseku Rakovecká - Ečerova, linka 54 prodloužena z Ečerovy přes Rakoveckou do Přístaviště, posílení kapacity do sídliště Kamechy, linka 11 trvale ukončena na Rakovecké

63, 59 (bus) - linka 63 zrušena, zavedena linka 59 Komárov - Chrlice  

Zdroj: Tiskový odbor Magistrátu města Brna