„Podporujeme to nejlepší, co na Slovensku vzniká,“ říká vedoucí tvůrčí skupiny Kamila Zlatušková. Připomíná zejména dva snímky z poslední doby, které se na Slovensku setkaly se zájmem odborné veřejnosti i samotných diváků. Jedná se zejména o snímek Kauza Cervanová a film Zázrak. Ty sbírají ocenění nejen na festivalech, Kauza Cervanová se dokonce na Slovensku stala filmovou událostí roku.
Koprodukční projekty mají úspěch
Jakým způsobem na těchto filmech brněnské studio České televize spolupracovalo?
Kamila Zlatušková: Na filmu Kauza Cervanová se brněnské studio ČT podílelo už v roce 2006 pod vedením programového ředitele Jana Gogoly ml. Tehdy se jednalo o jednu z mých prvních konzultací v roli nové dramaturgyně. Vzhledem k vývoji kauzy se nakonec dokončení filmu odsunulo až na rok 2012, resp. 2013. Shodou okolností už tehdy fungovala moje tvůrčí skupina, film se stal součástí našeho portfolia, a ČT tak mohla s posvěcením Programové rady zásadním způsobem přispět k dokončení celého filmu. Obdobně to fungovalo i ve spolupráci s tvůrci a koproducenty filmu Zázrak s tím rozdílem, že šlo o hraný film. Podíleli jsme se na dramaturgických konzultacích scénáře, hrubého střihu a výrobně jsme přispěli k dokončení filmu v našich kapacitách.
Není to první spolupráce se slovenskými filmaři. Z podobné spolupráce vznikl i cyklus Celnice. Plánujete do budoucna další společné projekty?
KZ: Cyklus Celnice byl na české i slovenské poměry velice rozsáhlý, a v tom byl paradoxně jeho nedostatek. Do budoucna bych se ráda zaměřila na výraznější, solitérní spolupráce v oblasti hrané tvorby, dokumentů i nových formátů. Mladá a střední generace slovenských filmařů, to je zázrak vzešlý z určité krize tamější kinematografie. Koncentrace tak výrazných talentů v poměru se zázemím, to v současnoti nemá obdoby – připomíná to rumunskou novou vlnu, která vznikla v roce 2001 a převalila se v několika následujících letech celou Evropou. V tomto směru se soustředíme na to, abychom byli schopní ty největší filmařské talenty přilákat i pro „klasickou“ práci v televizi. To bývá často oříšek, ale výsledek pak stojí za to.
Film Zázrak i Kauza Cervanová už mají několik mezinárodních ocenění. Co to pro Vaši tvůrčí skupinu znamená? Nebudete zahlceni náměty autorů?
KZ: Kvalitní náměty a tvůrci budou vždy v menšině, ale budu ráda, když se nám podaří objevit i nějaké nové talenty. Ceny jsou pro nás potvrzení, že zpracováváme zásadní témata s tvůrci, kteří jsou schopni oslovit festivalové diváky i poroty po celém světě. Zázrak byl mimo jiné uveden společně s Hořícím keřem na prestižním festivalu v Torontu, což je kanadská obdoba slavné americké přehlídky Sundance. Kauza Cervanová zase získala hlavní cenu na významném dokumentárním festivalu v Lipsku. Podobné úspěchy jsou pro nás především velká radost i zadostiučinění. Sem tam o mojí tvůrčí skupině někdo říká, že je punková. A taky že údajně nedbáme na „řemeslo“. Ale to je asi tím, že dáváme často velmi nekompromisní důraz na obsah, společenský přesah a pokud možno také překračování pomyslných formálních hranic u každého projektu, na kterém pracujeme. Řemeslo totiž není jen technická kvalita, na to se občas rádo zapomíná.