Vědci našli u planiny Nazca dalších 168 obrazců. Jejich smysl zůstává záhadou

Japonští vědci objevili na jihu Peru blízko planiny Nazca dalších 168 obrazců, takzvaných geoglyfů. Týmu japonských expertů pomáhali místní archeologové, společně také pomocí dronů tyto obrazce natočili na video.

„Celkem jsme našli 168 obrazců, asi padesát lidských, dále ptáky, kočky či hady,“ řekl šéf týmu Masato Sakai z Yamagata University. „Musíme přesně zaznamenat jejich polohu, abychom je mohli ochránit před výstavbou domů či zemědělskou činností,“ dodal.

Díky projektu, na kterém japonští archeologové pracují od roku 2004, se podařilo objevit už 358 obrazců.

Před třemi lety našli na planině Nazca a v jejím okolí asi 140 obrazců různých velikostí, například ptáky, opice či hady. Novinkou byl tehdy objev dvouhlavého hada požírajícího dva lidi, ryby, kočky, lamy či neobvyklé lidské postavy s hranatou hlavou a holí nebo mečem v ruce. Největší z těchto geoglyfů měřil sto metrů a nejmenší ani ne pět metrů.

Smysl obrazců na planině Nazca, zapsaných od roku 1994 na seznam světového kulturního dědictví UNESCO, zůstává záhadou. Podle některých teorií sloužily k náboženským rituálům jako způsob komunikace s bohy, někteří vědci tvrdí, že šlo astronomický kalendář. Jiní míní, že šlo o zavlažovací systém, podle milovníků pseudovědeckých teorií jde zase o výtvor mimozemské civilizace. Pro poslední z těchto možností neexistují žádné důkazy.

Některé z obrazců na planině Nazca zaznamenali už španělští dobyvatelé v 16. století. První, kdo se jim šířeji věnoval, byl americký historik Paul Kosok, který je studoval na místě ve 40. letech minulého století. Podle něj byly obrazce na zavlažovací systém příliš mělké. Už Kosok se přikláněl k vysvětlení, že šlo o astronomický kalendář.