Průlom na Floridě: poprvé se podařilo rozmnožit ohrožené korály

Poprvé v dějinách se podařilo expertům v lidské péči rozmnožit korály z čeledi rifovníkovitých, které jsou ohrožené bakteriemi i rostoucí kyselostí mořské vody. Podle mořských biologů by to mohlo pomoci zachránit třetí největší korálový útes světa, který leží u Floridy.

Kolem roku 2014 začali koráli v moři kolem Floridy masivně umírat. Příčinou byla takzvaná nemoc bílých pruhů způsobená bakterií Serratia marcescens, která se do moře dostává s odpadní vodou.

Vědci se tehdy pokusili část z nich zachránit a rozmnožit je v „zajetí“, tedy v akváriích. Rozmnožení koráli se měli do moře vracet, jakmile epidemie pomine – jenže se nedařilo přimět je k tomu, aby se rozmnožovat vůbec začali. To se teď změnilo: experti z Florida Aquarium informovali, že tyto fascinující organismy úspěšně rozmnožili a ještě se o nich přitom dozvěděli množství informací, které mohou se záchranou druhu výrazně pomoci.

„Zatím korály ztrácíme větší rychlostí, než se o nich něco dozvídáme,“ varovala Keri O'Neilová z Florida Aquarium v rozhovoru pro CNN. Právě proto je podle ní tento objev tak zásadní – lidé zatím neměli příliš příležitost s tímto druhem organismu pracovat, a tak o něm měli nedostatek základních informací.

Před tímto objevem neexistovaly žádné seriozní studie, které by tento druh korálů zkoumaly, vědci neměli dokonce k dispozici ani fotografie nebo videa, která by ukazovala, jak vypadá rozmnožování těchto organismů.

Rifovníky jsou koráli, kteří jsou velmi rozšíření v Karibiku. Rozmnožují se tak, že do okolní vody uvolňují spermie, které se pak musí dostat k vajíčkům; když je oplodní, larvy se pak vyvíjí už dál uvnitř rodičovského korálu.

Jak se rozmnožují koráli

Poté, co mladí koráli dospějí, rodiče je „vyplivnou“ a jejich potomci se snaží najít co nejlepší místo, kde by se mohli usadit a zůstat tam po celý zbytek svého života. Vědci celý tento proces nafilmovali a zjistili při tom, že larva tohoto korálu je vůbec největší na světě.

Úspěšný odchov a pozorování korálů začalo na začátku dubna letošního roku a pokračovalo i na jeho konci – vědci pozorovali, že na svět už v jejich akváriích přišlo asi 350 mladých „korálků“.

Dalším krokem je podle floridských vědců zjistit, jak dlouho larvám trvá, než se usadí a změní na dospělé korály. Je to důležité zejména proto, aby se lépe pochopilo, jak daleko se mohou dostat, a jak geneticky různorodé tedy mohou tyto korálové kolonie být.

„Zdravé korálové útesy jsou zásadní pro přežití i kvalitní život lidí i zvířat, zejména tady na Floridě, ale vlastně i v celém Karibiku a Maxickém zálivu,“ dodal ředitel Florida Aquarium Roger Germann.

Zachránci korálů

Tato organizace své cíle dokládá i činy: před rokem jako první dokázala mimo přírodu rozmnožit korály žijící v Atlantiku. Vše je součásti projektu, který má zachránit tyto masivní ekosystémy klíčové pro rozmanitost světových oceánů.

V jeho rámci vědci sledují rozmnožování těchto organismů a snaží se odpovědět na otázky, které se korálů týkají. A pokouší se hledat způsoby, jak tato vzácná místa zachraňovat.