Pět technologií, které změní svět. Veletrh CES ukázal, kudy vede cesta do budoucnosti

Veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas je každoročně na začátku ledna skvělou ukázkou toho, jakým směrem se budou vyvíjet technologie během zbytku roku.

Už 7. ledna začaly firmy v Las Vegas představovat své novinky, nyní se brány veletrhu otevřely i pro veřejnost. Na co se letos můžeme těšit?

Obrazovka přes celou palubní desku: Čínská firma Byton představila chytrý elektrický vůz

Čínská firma Byton představila koncept svého chytrého elektrického vozu. Auto, na jehož konstrukci pracovali bývalí zaměstnanci BMW a firmy Apple, má mimo jiné velkou palubní desku s dotykovým displejem a umožňuje vůz otevřít díky softwaru k rozpoznávání obličeje.

Provozní ředitel a spoluzakladatel firmy Daniel řekl, že auto se má vyrábět masově a prodávat se začne příští rok za cenu od 45 000 dolarů (960 000 korun). „Chceme být společností, která přinese na trh první skutečné chytré auto,“ prohlásil generální ředitel Carsten Breitfeld, jehož cituje server BBC.

Téměř přes celou palubní desku se rozprostírá velká obrazovka, která je ve dne jasně bílá, za tmy se ale její světlo změní, aby tolik nerušilo. Obrazovku lze ovládat dotykem, hlasem a gesty. Uprostřed volantu je tablet, další obrazovky jsou pak na zadní části předních sedadel.

Hlavní displej může zobrazovat mnoho věcí – videoklipy, kalendář, trasu, zdravotní údaje a další. Po usazení do auta vnitřní kamera určí, kdo je sedící osoba, načte profil a nastaví polohu sedadel a provede další úpravy. Pokud je auto v plném režimu samořízení nebo v nepohyblivém stavu, mohou se přední sedadla natáček směrem k sobě a otevřít prostřední prostor auta tak, že i sedící na zadních sedadlech vidí přední velký displej.

Automobil je vybaven senzory, které by měly umožnit autonomní řízení čtvrté úrovně, tedy takové, kdy by řidič teoreticky mohl za volantem usnout. To však zatím nebude v nabídce. Vůz tak bude mít nabídku autonomního řízení, kdy bude auto řídit samo, ale řidič musí zůstat v pohotovosti a být připraven převzít kontrolu nad řízením.

Auto od společnosti Byton má být na jedno nabití schopno ujet 400 až 520 kilometrů. Baterii by mělo být možné z 80 procent dobít do 30 minut. Zrychlení z nuly na 100 má auto mít zhruba za pět sekund.

Telestěna jako z Bradburyho: Samsung ukázal obří obrazovku

Korejská společnost Samsung představila na CES 2018 obří 146palcovou obrazovku – to znamená, že má úhlopříčku 3,7 metrů. Dostala výstižné pojmenování The Wall neboli Zeď. A je opravdu pozoruhodná.

Protože se jedná o zařízení bez rámu, dokonale splyne s jakýmkoliv pozadím, na jaké je umístěné. Vypadá opravdu jako součást stěny, připomíná tak slavné „telestěny“ z novely 451 stupňů Fahrenheita od Raye Bradburyho.

Tato gigantická televize je založená na technologii MicroLED, která spočívá ve využití barevných mikrodiod, jež samy vyrábí obraz. Jde o nástupce technologie OLED, oproti němu má výhodu v tom, že diody nejsou organického původu, díky čemuž mají delší výdrž.

Mělo by se také jednat o první „modulární televizor“ na světě. Tím se myslí, že tvar i velikost lze upravit dle potřeb zákazníka. Samsung zatím neupřesnil, kolik modulů se bude prodávat v jednom balení, neprozradil ani, kolik bude tento luxusní výrobek stát – další informace se zákazníci dozvědí na jaře.

Hlasové ovládání domácnosti bude řídit naše spotřebiče

Jedním z nejčastějších témat, na které se na CES 2018 dalo narazit téměř všude, bylo hlasové ovládání spotřebičů. Umělé inteligence a rozpoznávání hlasu již pokročily tak daleko, že se tento typ ovládání začíná objevovat úplně všude.

Vlastní programy tohoto druhu mají všechny velké technologické korporace:

  • Siri je inteligentní osobní asistent, je součástí operačních systémů iOS, watchOS, macOS a tvOS společnosti Apple Inc. Asistent používá hlasové dotazy a uživatelské rozhraní pro zodpovězení na otázky.
  • Microsoft Cortana je softwarová inteligentní osobní asistentka, která je součástí operačních systémů Windows Phone 8.1 a Windows 10 od společnosti Microsoft.
  • Amazon Alexa je umělá inteligence od Amazonu, která se snaží dostat do Windows také. Úmysl integrovat do svých zařízení Alexu mají společnosti HP, Lenovo, Asus a Acer, tedy přední výrobci počítačů.
  • Vlastního asistenta vyvíjí také Google, tento nástroj ale zatím nemá jméno.

Na CESu byly představeny pokroky v těchto systémech, vlastní představila ale také společnost LG. Její dílo se jmenuje CLOi (vyslovujte Chlojí) a má tedy také ženské jméno. Podle prezentace LG by měla být ale výrazně lepší než cokoliv od konkurence – disponuje prý inteligencí lidského batolete a umí reagovat velmi různorodě na řadu podnětů.

„Člověk dnes hlasem a přirozenou konverzací může ovládat v domácnosti vlastně teoreticky cokoliv od hudebního přehrávače až po ledničku. Například Samsung říká, že do roku 2020 všechny jejich výrobky včetně bílé techniky – to znamená ledničky, sporáku, trouby – budou ovládány hlasem přes hlasového asistenta,“ potvrdil pro ČT24 záměry technologických firem novinář Jan Kužník z Technetu.

Elektronika pro starší a pokročilé našla díru na trhu

Na veletrhu CES 2018 se také jasně ukázalo, že pro technologické giganty jsou stále zajímavějšími zákazníky starší lidé. Když se řekne moderní elektronika, většinou se mluví o mladých lidech – ale zahájení CESu se neslo spíše ve znamení pomůcek pro ty starší z nás. Výrobků pro ně bylo představeno nečekaně velké množství. Starších lidí přibývá, mladých, kteří by se o ně starali, naopak ubývá, takže péči o seniory budou zřejmě přebírat stroje.

Například francouzský start-up E-Vone představil boty a pantofle vybavené řadou senzorů, například akcelerometrem, dotykovým senzorem, GPSkou a gyroskopem, které monitorují pohyb seniora. Mohou sledovat, kam jde, jestli neupadl, ale také o každém rizikovém incidentu informují jeho příbuzné; ani k tomu nepotřebují telefon. A to všechno za 100–150 dolarů.

Na stejnou cílovou skupinu míří vychytávka Hip'Air. Ta se skládá z jakýchsi dvou airbagů uchycených pomocí opasku na lidské boky. Přístroj je vybavený gyroskopem a akcelerometrem, počítač díky nim vyhodnotí, jestli člověk padá – a pokud ano, tak během setiny sekundy airbagy nafoukne; zabrání tak nejhorším zraněním, která mnohou seniory potkat, například poškození kyčelního kloubu nebo kostrče.

Autonomní pohyb: nejen auta, ale také drony a kufry

Letos přijely do Las Vegas asi 4 tisíce firem včetně 6 z Česka a jeden pojem se ozývá častěji než ostatní: Je to umělá inteligence. Kromě již výše zmíněného hlasového ovládání se o ní mluví nejčastěji v souvislosti s autonomními automobily.

„Tady na CESu často narazíte na věci, které mohou, ale nemusí mít praktické využití. Já věřím, že umělá inteligence praktické využití má. Je jen důležité najít pro ni takové aplikace, abychom na její existenci nemuseli myslet,“ popsal smysl umělých inteligencí Michael Josh, odborník serveru GadgetMatch.

Kromě robotických automobilů, které se už normálně prodávají, byly ale na veletrhu představeny také další autonomní technologie. Zaujal například autonomní létající dron Volocopter, který byl představen šéfem Intelu Brianem Krzanichem.

V podstatě se jedná o létající auto nebo samořiditelný vrtulníček, který sám přiletí k zákazníkovi – může tedy ideálně sloužit jako létající taxi. Zatím ještě nebyl schválen úřady, které jsou zodpovědné za kontrolu dopravy, ale podle Intelu má velkou budoucnost. Je totiž tichý, úsporný a díky bateriím nemá žádné emise.

Další autonomní technologií, která tu byla představena, je samořiditelný cestovní kufřík CX-1 od čínské společnosti ForwardX. Dá se nastavit tak, aby jeho umělá inteligence sledovala jeho majitele a vyhýbala se přitom velice obratně všem překážkám. Je schopen řítit se třeba po letišti rychlostí až 11 kilometrů za hodinu, takže za člověkem nezaostává, ani když je nutno spěchat.

S identifikací člověka mu pomáhá kamera a také „chytrý“ náramek, za nímž se kufr vždy vydá. Zatím se jedná pouze o prototyp, na trh by tento výrobek měl přijít někdy v průběhu tohoto roku, cena ještě není známá.

Přenosná elektronika se zmenšuje a specializuje

Jedním z největších lákadel těchto veletrhů je drobná přenosná elektronika, takzvané „wearables“. Podobných přístrojů bylo na CESu několik stovek. Zajímavou novinkou byl například L'Oreal UV Sense – droboučký přístroj, který se připevní na nehet, sluneční brýle nebo jakékoliv jiné místo na těle, kam dopadá sluneční světlo.

Měří jen 9 milimetrů a je silný pouhé 2 milimetry. Je schopný sbírat data o tom, jak silné je sluneční záření a zejména UV záření, které je pro člověka nebezpečné. Senzor se propojí s mobilním telefonem a informuje svého majitele o případném riziku. Ceny by se měly pohybovat kolem 40 dolarů; přístroj bude dostupný pouze prostřednictvím dermatologů.

Čínská společnost Rokid zase představila prototyp brýlí, jimiž člověk bude moci sledovat takzvanou rozšířenou realitu – data, která mohou doplňovat jakýkoliv předmět v běžném světě a budou tak svému nositeli poskytovat obrovské množství informací. Umí například rozeznávat velmi přesně tváře lidí, které potkáváte – už nikdy by se vám tak nemělo stát, že když někoho po dlouhé době potkáte, nepoznáte ho.