Třetině zvířat, která jsou státním symbolem, hrozí vyhynutí

Lev je symbolem nejednoho afrického státu – a také České republiky. Orel bělohlavý je zase státním symbolem Spojených států amerických. Obě zvířata spojuje jedna věc: jsou ohrožená.

Podobně je na tom podle nové studie ekologů z University of Miami mnohem více erbovních zvířat. Vědci se podívali na 189 zvířecích druhů, které se staly státními symboly. Autoři práce zjistili, že více než třetina těchto zvířat (35 procent) je ohrožená vymřením a 45 procent zažívá pokles populace.

Ohrožená zvířata
Zdroj: BioScience

Nejčastější příčinu úbytku představují lov, likvidace jejich přirozeného životního prostředí a likvidace jejich ekosystémů. Překvapivé bylo pro vědce především to, že pouze 16 procent těchto zvířecích druhů má zaručenou nějakou ochranu v zemi, jejímž symbolem jsou. Nejlépe jsou na tom v zákonné ochraně erbovní zvířata v Severní Americe a Oceánii, naopak nejhůře dopadla zvířata, jež jsou státními symboly afrických států.

Půlka zvířat v ohrožení

„Pokud vydrží dnešní trendy, přes padesát procent národních zvířat bude v budoucnosti čelit vyhynutí,“ uvedli autoři práce. „Jasně to ukazuje, že by jednotlivé státy měly začít s ochranou svých zvířecích symbolů.“

Rozhovor se šéfem pražské zoo nejen o pandách (zdroj: ČT24)

Tato práce nebyla nijak zásadní ani po vědecké stránce složitá: vědci jen analyzovali data z Červeného seznamu Mezinárodního svazu ochrany přírody, která pak porovnali s tím, jaká zvířata jsou symbolickými tvory států. Na seznamu měli vědci 127 států, přičemž některé země erbovní zvířata sdílí. Týká se to třeba lva, který je symbolem Maroka, Toga, Gambie a Sierry Leone – a to přesto, že v těchto zemích již vymřel.

Ohrožená, ale s nadějí

Právě erbovní zvířata ale mají podle vědců velmi dobrou šanci ohrožení zvládnout. Jsou pro země tak důležitá, že není obtížné získat pro projekty na jejich záchranu dostatečnou podporu veřejnosti – a tedy také podporu finanční. Jako příklad může sloužit například panda velká. Ta se dokázala díky podpoře Číny dostat před rokem ze seznamu těch nejohroženějších zvířat světa; řada záchranných programů i záchrana jejích přirozených habitatů umožnily, aby se pandy začaly znovu množit.

Tato studie byla zveřejněna v odborném časopise BioScience, který vydává American Institute of Biological Sciences.