VIDEO: Vědci poprvé nafilmovali, jak se páří želvušky

Na Zemi neexistuje moc zajímavějších zvířat, než jsou želvušky. Říká se jim také „vodní medvídci“. Jsou sice tak drobné, že jsou vidět jen pod mikroskopem, ale mají rovnou několik superschopností – například jsou téměř nesmrtelné.

Zabít želvušku je nesmírně těžké: při experimentech přežívají teplotu až 150 stupňů Celsia, několik hodin v kapalném héliu s teplotou blízkou absolutní nule nebo tisíckrát silnější radioaktivitu než člověk. Japonci zase nechali dvě želvušky ve zmraženém stavu při teplotě minus dvacet stupňů po dobu 20 let – po rozmrazení se obě vrátily k normálnímu životu, a jedna se dokonce bez problémů rozmnožila.

Želvušky jsou také odolné vůči ultrafialovému záření a snesou nadměrnou koncentraci různých dusivých plynů či vystavení prudkým jedům po dobu až několika minut.

Ještě pozoruhodnější schopnost odhalili japonští vědci roku 2008: testovali, jak velký tlak želvušky přežijí. Výsledek byl překvapením: 7,5 gigapascalů, které snášely až 6 hodin, totiž odpovídá tlaku 180 kilometrů pod povrchem Země.

Přesto, jak zajímaví tito tvorové jsou, o nich víme jen pramálo. Díky německým biologům z Přírodovědného muzea v Görlitzu teprve nyní poprvé víme, jak vypadá páření želvušek. Je stejně pozoruhodné jako sami tito tvorové. Doposud vědci jen věděli, že některé druhy želvušek (celkem jich existuje asi 1000 druhů) jsou bisexuální a že rozmnožování probíhá zřejmě mimo jejich tělo.

Z videa, které němečtí vědci pořídili, nyní známe alespoň základy toho, na čem je páření želvušek založené:

Popsali to v článku v odborném časopise Zoological Journal: „Samotnému páření předcházela stimulace, pak následovala ejakulace semene a uložení vajíčka.“

Páření želvušek krok za krokem

Prvním krokem je, že samice naklade vejce. To se stane během jednoho z mnoha období, kdy želvušky svlíkají kutikulu, tedy jakousi pevnou kostru svého těla. Samice vajíčka klade na vnější stranu kutikuly, samec se k ní pak až několik minut přibližuje, aby zaujal správnou polohu.

Potom probíhá vzájemná stimulace, která probíhá až do ejakulace – samec semeno uvolní z otvoru, který má umístěný nad řitním otvorem na vnější vrstvu samičího těla. To potvrzuje předchozí teorie o tom, že oplodnění vajíček probíhá vně těla samice. Pokud k páření nedošlo, samice vajíčka reabsorbovaly – nevědecky řečeno je znovu pohltily.