Kopilot byl v den pádu airbusu na neschopence

Berlín - Německá policie našla v bytě druhého pilota společnosti Germanwings roztrhané neschopenky, včetně jedné platné pro úterý, kdy jím řízený airbus ve Francii havaroval. Uvedli to v dnešním sdělení pro tisk zástupci prokuratury v Düsseldorfu. Vyšetřovatelé, podle kterých druhý pilot nehodu záměrně způsobil, prý rovněž objevili důkazy o tom, že muž byl v trvalé lékařské péči. Neuvedli ale, s jakými potížemi se léčil.

Vyšetřovatelé včera oznámili, že nehodu Airbusu A320 německé společnosti Germanwings záměrně způsobil Andreas Lubitz, druhý pilot stroje. Odmítl pustit kapitána zpět do kabiny a stroj navedl na kurz, který znamenal katastrofu. Kapitán bušil na dveře a použil i sekyru, uvedl německý deník Bild s odkazem na bezpečnostní zdroje.

Podle vyšetřovatelů nalezené dokumenty svědčí o tom, že 27letý pilot svou chorobu skrýval před zaměstnavatelem i před svými kolegy. „Zajistili jsme dokumenty lékařské povahy, které ukazují na existující onemocnění a jemu odpovídající lékařská ošetření,“ uvedla prokuratura v prohlášení. Plné posouzení všech nalezených materiálů však prý bude trvat ještě několik dní.

Německý deník Süddeutsche Zeitung napsal, že Lubitz měl neschopenku s platností i na úterý právě kvůli psychickým problémům. Napsali mu ji podle informací listu neurolog a psychiatr, u nichž se pilot už nějakou dobu léčil ve své domovské spolkové zemi Porýní-Falc.

Lubitz prý neschopenku roztrhal zjevně proto, že na jejím základě by pravděpodobně delší dobu nemohl létat. Jeho lékař je vázán profesionální povinností zachovat mlčenlivost, záležitost proto odmítl komentovat.

Klinika v Düsseldorfu popírá, že by se zde Lubitz léčil s depresemi

Lubitz byl rovněž pacientem düsseldorfské univerzitní kliniky, potvrdilo dnes oficiálně toto zdravotnické zařízení. „Zprávy, podle nichž se Andreas L. v našem zařízení léčil s depresemi, ovšem neodpovídají skutečnosti,“ prohlásila mluvčí kliniky. Informace o nemocech klinika odmítá poskytnout, stejně jako informace o tom, na jakém oddělení byl Lubitz pacientem.

Kopilot byl na klinice poprvé přijat letos v únoru a naposledy 10. března. Šlo o diagnostická vyšetření, dodala klinika s tím, že další podrobnosti podléhají lékařskému tajemství. O příslušných nemocech má však dostat informace státní zastupitelství v Düsseldorfu.

Německý bulvární deník Bild dnes napsal, že Lubitz se před šesti lety léčil s depresivní poruchou, a musel dokonce přerušit letecký výcvik ve Phoenixu a rok a půl byl v psychiatrické péči. V roce 2009 u něj byla diagnostikována „doznívající těžká depresivní epizoda“, tvrdí Bild. Pilot podle něj kvůli depresím v leteckých kurzech několikrát propadl, ale nakonec výcvik absolvoval. Server Spiegel Online uvedl, že v Lubitzově bytě se našly dokumenty svědčící o tom, že muž se potýkal právě s duševní chorobou.

Výcvikové centrum Lufthansy v americkém Phoenixu Lubitze jako pilota nedoporučilo. Proto nejdřív létal jako stevard. Poté, co ho Lufthansa v Brémách nakonec vyškolila, ho někteří kolegové považovali za druhořadého pilota. Nikdy tak nedosáhl snu létat na zaoceánských linkách.

Dopis na rozloučenou nenechal

Při domovních prohlídkách se podle úřadů nenašel vzkaz ani nějaký dopis na rozloučenou, ale ani žádná stopa, z níž by se dalo soudit, že druhý pilot mohl mít pro likvidaci letadla politický nebo náboženský motiv. Plné posouzení všech důkazů zřejmě bude trvat několik dnů.

Policie prohledala ve čtvrtek byt na předměstí Düsseldorfu, ve kterém žil se svou přítelkyní, a také dům jeho rodičů v městečku Montabaur u Koblence. Policisté si odtud odnesli dokumenty a také počítače.

Andreas Lubitz
Zdroj: ČT24/Twitter

Psycholožka: Lubitz musel mít patologické rysy

Podle psycholožky Zuzany Spurné musel mít Lubitz patologické rysy. Práce pilota totiž klade velký důraz na zodpovědnost a je nutné respektovat autority. Lubitz ale o svém zdravotním stavu lhal a neřídil se pokyny lékaře. „Do práce mohl jít ten den už s pocitem, že chce se svým životem skončit, že už nemá cenu. Mohl tam jít s představou, že ukáže všem, kdo je, nebo se někomu pomstí,“ podotkla Spurná.

  • „Neschopenku může pilot, stejně jako každý jiný člověk, dostat ve chvíli, kdy se cítí přetížený, má poruchy spánku, ale i somatické onemocnění, které je spojeno s velkou únavou, s velkým stresem, úzkostmi, špatnou náladou. Na neschopence musí být konkrétní diagnóza. Důležité je zjistit, proč a na jak dlouhou dobu se ten člověk léčil, protože i když měl třeba před svatbou a ta žena mohla nějakým způsobem chtít vztah přerušit, tohle není reakce zdravého člověka na rozchod. Musí se jednat o někoho, kdo k tomu měl psychické dispozice,“ uvedla Spurná.

Francouzské a německé úřady sdělily, že nic nenasvědčuje tomu, že by byl Lubitz terorista. Agentura Reuters hovořila s Lubitzovým přítelem, jenž s ním chodil do kluzácké školy. V posledním roce se prý Lubitz stále více uzavíral do sebe. Než se koncem roku 2013 stal kopilotem, chodili prý spolu do kina a do klubů. Na dvou narozeninových oslavách v posledním roce si však zdroj Reuters všiml, že Lubitz se stáhl do své „ulity“ a hovořil velmi málo. „Byl vždy tichým společníkem, ale v posledním roce se to zhoršilo,“ řekl Lubitzův přítel.

Jakého byl Lubitz vyznání? Na sociálních sítích to vře

Během včerejší tiskové konference se jeden z novinářů zeptal francouzského prokurátora, jakého byl Lubitz vyznání. Odpověděl, že si prý nemyslí, že právě ve víře lze najít odpověď. Lidé na sociálních sítích pak novináře za tuto otázku ostře kritizovali. Podle nich by byl Lubitz označen za teroristu jen v případě, že by se ukázalo, že je muslim.

Letecké společnosti po úterním pádu letounu německého dopravce Germanwings začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Spolkový svaz německého letectví (BDL) dnes oznámil, že se zavedením nového opatření souhlasily všechny velké německé aerolinie včetně Lufthansy a její dceřiné společnosti Germanwings. Zavedení opatření dnes oznámily například také britský nízkonákladový dopravce EasyJet, maďarský Wizz Air a norské, islandské či kanadské aerolinky (čtěte víc).