V Miami se zřítila skoro tisícitunová betonová lávka, nejméně šest lidí zemřelo

V troskách betonové lávky pro pěší, která se zřítila v kampusu Floridské mezinárodní univerzity v Miami, bylo zatím nalezeno šest mrtvých těl. Jedna z obětí na univerzitě studovala. Do nemocnic bylo podle lékařů převezeno deset osob, dvě jsou v kritickém stavu. Pod troskami 950tunové konstrukce zůstalo osm automobilů.

Video Události
video

Události: Lávka u univerzity v Miami měla zvýšit bezpečnost chodců i řidičů

Záchranáři se psy pátrají v troskách betonu a zkrouceného kovu po známkách života. Šéf místních požárníků Dave Downey uvedl, že kromě cvičených psů jim pomáhají kamery a poslechová zařízení. V jednu chvíli policie požádala televizní vrtulníky, aby se vzdálily od místa neštěstí, a mohly tak být slyšet případné hlasy lidí volajících o pomoc.

Záchranářské práce komplikuje také nejistota ohledně pevnosti zbytku mostu. Jeho části zůstaly viset ve vzduchu a nakláněly se. „Odstraňujeme trosky kousek po kousku. Je to velmi nestabilní,“ řekl Downey. Práce stále pokračují.

Juan Perez, šéf policie v okrese Miami-Dade, jehož je Miami součástí, ale nepředpokládá, že pod sutinami ještě mohou být přeživší. Prohlásil, že prioritou je co nejrychlejší vyproštění obětí z vozů rozdrcených betonovou masou. Očekává, že při odklízení suti budou nalezeni další mrtví.

„Jsme šokováni a zarmouceni tragickými událostmi, které se staly na pěší lávce naší univerzity. Momentálně stále usilovně pokračujeme v záchranných pracech a shromažďování informací,“ uvedla univerzita v prohlášení.

„S úřady jsme připraveni plně spolupracovat a zjistit, co bylo špatně a proč se to stalo. V historii naší firmy, která už funguje přes 40 let, jsme nic podobného nezažili,“ sdělila firma, která je zhotovitelem stavby.

Video Studio 6
video

Spadlá lávka v Miami zavalila osm aut

Trosky zavalily osm aut

Svědci události sdělili místním médiím, že v okamžiku zřícení lávky přemosťující jednu z nejrušnějších silnic na jižní Floridě pod ní stály vozy, které zastavily u semaforu na červenou. Ze zveřejněných snímků je patrné, že zhroucená konstrukce rozdrtila několik aut. Podle posledních zpráv pod lávkou zůstalo osm vozů.

Na místo neštěstí přijel floridský guvernér Rick Scott a senátor Marco Rubio. Prezident Donald Trump poděkoval těm, kdo na místě pomáhají, za jejich kuráž na sociální síti Twitter.

Nejpravděpodobnější variantou, co vedlo k pádu, je podle zpravodaje ČT Davida Miřejovského konstrukční vada.

/*json*/{"map":{"lat":25.759867032527158,"lng":-80.37545510224385,"zoom":15,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":25.761335678219076,"lng":-80.3724401506633,"type":"1","description":"Zřícená lávka"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Konstrukce měla odolat i hurikánu páté kategorie

Lávka o délce 53 metrů, která měla být zcela dokončena v příštím roce, se klenula nad víceproudou silnicí. Americká média uvádějí, že přemostění silnice, které se zhroutilo, bylo dokončeno v sobotu a že konstrukce měla hmotnost 950 tun.

Lávka za 14,2 milionu dolarů (293 milionů korun) měla umožnit snadný přístup do školy. Loni v srpnu jednoho ze studentů srazilo auto, když se víceproudou silnici snažil přejít. Srážku nepřežil. Univerzita práce na instalaci nové lávky načasovala na období, kdy mají studenti jarní prázdniny a provoz kolem školy je tak nižší, uvedl Miřejovský.

Video Studio 6
video

Projektant a statik: Lávka mohla sklouznout z provizorního pilíře

Univerzita se na svých stránkách chlubila, že lávka odolá i síle hurikánu páté kategorie a její životnost přesáhne 100 let. K její stavbě byla využita nová zrychlená metoda konstrukce vyvinutá přímo na univerzitním dopravním centru. „Je to velmi rychlá a nevyzkoušená metoda,“ podotkl Miřejovský.

Podle projektu měla lávka být lanovým mostem s vyoseným opěrným pilířem. V okamžiku zřícení mostu ale hlavní pilíř instalován nebyl a není jasné, co stavaři použili jako dočasnou oporu, píše agentura AP.

Šéf okresu Miami-Dade Carlos Gimenez uvedl, že roli mohly sehrát zátěžové zkoušky, které technici ve čtvrtek ráno prováděli. Senátor Rubio zase napsal, že v době pádu pracovníci stavební firmy utahovali povolená nosná lana. Někteří uživatelé ale tuto verzi zpochybňují právě s poukazem na to, že zřícenou mostovku žádná lana dosud nedržela.