„Kapitáne, padáme!“ mělo zaznít v kabině ruského letadla

Ruští potápěči vylovili z mořského dna další černou skříňku letadla, které se v neděli zřítilo s 92 lidmi na palubě. Na veřejnost už se dostávají také údajné úryvky z obsahu první nalezené skříňky. Jeden z pilotů měl podle listu Komsomolskaja pravda v kabině volat: „Kapitáne, padáme!“ Podle ruských médií zřejmě nehodu způsobila porucha vztlakových klapek.

Informace o počtu nalezených skříněk se značně liší. Agentura Ria Novosti připomněla, že úřady v úterý oznámily, že se našly všechny tři skříňky z letadla Tu-154. Agentura TASS přitom v úterý hlásila, že byla nalezena jedna „černá skříňka“ a že pátrání po dvou dalších pokračuje. První byla v úterý předána k analýze do Moskvy. Nyní ruské zdroje hovoří jen o dvou skříňkách.

V ruských sdělovacích prostředcích se také objevují rozporné informace o tom, jaké záznamy první skříňka obsahovala. List Komsomolskaja pravda publikoval údajný úryvek z dialogu v pilotní kabině. Jeden z pilotů podle přepisu volal: „Kapitáne, padáme!“

Ruský ministr dopravy Maxim Sokolov však v úterý tvrdil, že nalezená skříňka obsahovala údaje o technických parametrech, nikoli hlasový záznam z kabiny. Tuto skříňku nalezenou jako první většina ruských zdrojů označuje za „hlavní“.

Podle středeční zprávy agentury TASS se připravuje na pláži prostor, na který se začnou skládat nalezené trosky letadla. Jde zatím o 12 velkých kusů a 1547 malých fragmentů. Na zemi bude nakreslen obrys letadla a do něj vkládány nalezené části.

obrázek
Zdroj: ČT24

Ruské ministerstvo obrany také opravilo svou dřívější informaci o nálezu 17 těl obětí a 223 kusů ostatků. Ruští záchranáři podle nejnovějších informací zatím našli 15 těl a 239 fragmentů. Odborníci už odebrali vzorky DNA 105 příbuzným obětí, podle nichž budou mrtví identifikováni.

Piloti si při selhání klapek umí poradit, říká odborník

Server listu Kommersant tvrdí, že podle dosavadních poznatků měl letoun po startu problémy se vztlakovými klapkami. Pilot pak možná nezvládl manévr a nedodržel povolený úhel stoupání stroje.

„Informace jsou zmatečné a je jich naprostý nedostatek k tomu, abychom si mohli udělat obrázek o tom, co se ve vzduchu dělo a jaká byla příčina (nehody). Vztlakové klapky se nastaví do vzletové polohy před letem. Pokud nejsou ve správné poloze, je vzlet zakázán. Pokud by to posádka přehlédla, je tam několik zábran, aby neodstartovala,“ konstatoval letecký publicista Ladislav Keller.

Bývalý zástupce velitele ruského letectva Nikolaj Antoškin upozornil, že postup při selhání klapek je součástí standardního školení pilotů. „Piloti vědí, co dělat, když se klapky nezatáhnou nebo zůstanou vyklopené. To není žádný problém,“ řekl agentuře RIA Novosti.

Letadlo typu Tu-154 spadlo do Černého moře krátce po startu ze Soči, kde mělo mezipřistání na trase mezi Moskvou a Sýrií. Při katastrofě zahynulo všech 92 osob. Většinou šlo o členy armádního uměleckého souboru Alexandrovci, kteří letěli povzbudit ruské vojáky nasazené v Sýrii.