Slovákům se daří vzdělávat romské děti v osadách, Kiska chce ale víc

Slovensko musí začít urychleně řešit problémy v sociálně vyloučených lokalitách - hlavně romských osadách, kde žije na dvě stě tisíc obyvatel. Je o tom přesvědčen prezident Andrej Kiska, který navrhuje zaměřit se na vzdělání dětí. První programy jsou sice úspěšné, ale je jich málo.

Do školy ve Stráních pod Tatrami chodí jen romské děti z blízké osady. Učitelé se je snaží motivovat, a tak s nimi vyráží na výlety a organizují soutěže. „Je důležité to dětem podat takovým způsobem a vysvětlit jim učivo, případně s nimi opakovat, aby to skutečně přijaly a pochopily,“ říká učitelka Lucia Kažimírová.

U dětí pozoruje pokroky, ale podpora rodičů často chybí, takže často snaha učitelů přijde nazmar. Problém mnohdy představuje to, že děti doma s rodiči vůbec nemluví slovensky.

„Když Romové přijdou do školy, ovládají maximálně 900 romských slov a téměř žádné slovenské. Je to velmi náročné pro učitele, a jestli běžné děti začínají na startovací čáře nula, tak romské na minus tisíc,“ podotkl učitel Alexander Jakubčo.

Vzdělávání ve slovenských romských osadách (zdroj: ČT24)

V osadě proto učitelé rodičům musí vysvětlovat, že jen se vzděláním mají děti šanci na lepší život. „Když jsme my chodili do školy, tak nám nepomáhali tak, jak teď pan učitel. Pomáhá žákům, jezdí do Bratislavy. Jsem za to rád,“ konstatoval otec sedmi dětí.

Prezident je garantem projektu Teach for Slovakia, díky němuž mladí učitelé přicházejí do osad, jako je třeba ta ve Stráních pod Tatrami. Hlava státu nyní žádá po vládě, aby stanovila ambiciózní plán pro celou zemi.

„Do deseti let budou všechny romské děti na Slovensku končit základní školu s porovnatelnými, průměrnými výsledky jako neromské děti,“ tvrdí Kiska. I učitelé ale vidí budoucnost optimisticky.