Manipulování s trendy? Obvinění důkladně prověříme, slibuje šéf Facebooku

Provozovatel sítě Facebook důkladně vyšetří obvinění z cenzury a politicky tendenčního zasahování do výběru tzv. „trendů“. Oznámil to šéf společnosti Mark Zuckerberg. Dodal, že se kvůli tomu hodlá sejít s „předními (americkými) konzervativci“. Nejmenovaný bývalý pracovník zpravodajské sekce Facebooku firmu obvinil, že její editoři rutinně vyřazovali z trendů konzervativní témata a protlačovali tam věci, které software do trendů na základě popularity nezařazoval.

Obvinění zveřejnil v pondělí technologický zpravodajský web Gizmodo, zpráva pak na internetu okamžitě vyvolala pobouření a nařčení z podvodu. Facebook totiž uživatelům tvrdí, že jeho výběr témat je založen výlučně na neosobních algoritmech a odráží jejich oblíbenost mezi uživateli. Ve středu začal praktiky firmy při výběru zpráv vyšetřovat výbor amerického senátu pro obchod, vědu a dopravu.

Zuckerberg podle agentury Reuters uvedl, že jeho firma zatím „nenašla žádný důkaz pravdivosti této zprávy“. Dodal však, že Facebook bude věc dál vyšetřovat. „Jestliže najdeme cokoli, co je v rozporu s našimi principy, máte můj slib, že učiníme kroky k nápravě,“ řekl Zuckerberg. „Bereme tu zprávu velmi vážně a důkladně to vyšetřujeme,“ dodal.

Britský list The Guardian mezitím získal interní předpisy Facebooku, které potvrzují, že malý tým firemních editorů, takzvaných kurátorů, při výběru zpráv skutečně postupuje jako tradiční mediální organizace – to znamená, že zasahuje do zpravodajství v každé jeho fázi.

obrázek
Zdroj: ČT24

Facebook začal uměle vkládat do trendů témata, která byla podle jeho editorů důležitá, ale podle uživatelů nikoli, už v roce 2014, krátce po spuštění této sekce. Reagoval tím na kritiku, že dostatečně nereferuje o nepokojích v americkém Fergusonu po zabití černošského mladíka bělošským policistou a aktivity tehdy vznikající organizace Black Lives Matter, jež poukazuje na skutečné i domnělé případy policejního příkoří vůči černochům.

Facebook měl v březnu přes miliardu aktivních uživatelů a značná část z nich se obrací pro každodenní zpravodajství právě na něj. Podle Guardianu je Facebook největším distributorem zpravodajství na světě.