Polská kinematografie ožívá, rekordní návštěvnost kin je toho důkazem

Události: Rekordy polských kin (zdroj: ČT24)

Polská kina už s předstihem hlásí rekordní návštěvnost za rok 2015. Počet téměř 41 miliónů diváků znamená, že statisticky každý Polák vyrazil tento rok alespoň jednou do kina. Návrat diváků do sálů podtrhuje celkové oživení polské kinematografie, která začíná produkovat čím dál více domácích filmů a letos získala i prvního Oscara.

Vyrazit s přáteli do kina je pro Čechy pořád trochu luxus, Poláci ale tímto způsobem tráví svůj volný čas čím dál častěji. Návštěvnost polských kin systematicky roste, a letos dokonce dobývá nový rekord. „Mají prostě dobrý výběr, proto stojí za to vyrazit do kina,“ míní divák multikina Piotr.

Polských hraných filmů vznikají ročně desítky, ty nejúspěšnější z nich dokáží do kin přitáhnout milión i dva milióny diváků. Vedou samozřejmě zahraniční velkofilmy, skoro třetinu už ale tvoří domácí polská produkce, a to nejen lehčí žánry, ale i historická a životopisná témata.

Počet prodaných lístků do kina v Polsku (v mil. ks)
Zdroj: ČT24

Na snímky jako „Město 44“ o varšavském povstání chodí v Polsku statisíce lidí, stejně jako na další domácí filmy. „Je to spojené i s celkovým oživením ekonomiky. Můžeme si víc dovolit utratit za kulturu, vzniklo hodně nových kin a objevilo se i víc dobrých polských filmů,“ potvrzuje mluvčí Cinema City Jolanta Kolodziejaková.

Polskou kinematografii oživuje podpora z veřejných fondů

Už deset let dostávají polské filmy systematickou podporu z veřejných fondů, díky níž oživily domácí kina a prorazily i do zahraničí. Oscarový úspěch polského snímku „Ida“ je toho nejlepším důkazem, pro polské filmové manažery je to povzbuzení do dalších pokusů, jak oživit domácí trh.

„Plánujeme další kroky, které představí Polsko jako partnera pro koprodukce, ale taky jako zajímavý prostor pro natočení zahraničních filmů,“ říká Izabela Kiszka-Hofliková z Polského institutu filmového umění přitáhnout.

Prioritou do budoucna je podle Izabely Hoflikové podpora mladých talentů. Po splnění podmínek mohou dostat peníze na první i druhý film. A například podle úspěšného polského filmu „Bohové" tato podpora domácí kinematografie zabírá. Režisér je skoro debutant, který navíc zvolil životopisné téma, i přesto snímek přilákal přes dva milióny diváků.