Zeleninu už lze pěstovat i bez půdy: Řešení hladomoru, nebo dobrý byznys plán?

Zemědělští vizionáři z New Jersey (zdroj: ČT24)

Využít plodů přírody, přitom bez půdy a jen s minimem vody. Semínko revoluce, která byla od dob prvních zemědělců z neolitu nemyslitelná, nyní začíná klíčit na futuristické farmě v americkém New Jersey. Zeleninu tam pěstují v patrech nad sebou, pod umělým osvětlením a bez jediného zrnka zeminy. Jde o jednu z odpovědí na novou podporu ekologického zemědělství v USA.

Washington prosazuje po Spojených státech nový trend: plodiny nepřevážet tisíce kilometrů přes celou zemi, ale spotřebovávat lokálně. Tomuto konceptu společnost Aerofarms – se zcela novým přístupem – odpovídá téměř dokonale. Na farmě budoucnosti například žádných přírodních srážek nebude potřeba, a proto může vzniknout téměř kdekoliv.

Zelenina zde roste v několika řadách nad sebou a k jejímu růstu přispívají trysky s minimem vody a živin, ale složení zdejší závlahy a četnost stříkání je přísně střežené. Na možný nedostatek vody si přitom rostliny rozhodně nemohou stěžovat – spíš naopak. Sklízí se tu 22krát do roka.

Pěstování bez půdy i vody
Zdroj: ČT24

Cílem je tuto technologii zavést v Číně, Africe nebo Evropě, a čelit tak potravinové krizi. Oproti typickým polím nebo skleníkům totiž spotřebuje o 90 procent vody méně. „Farmář na poli, bouřka, pojištění, dotace na vodu nebo hnojiva. O nic z tohoto se nemusíme starat. Soustředíme se na to, jak svůj obchod vést efektivně a účinně,“ říká spoluzakladatel Aerofarms Marc Oshima.

Zelenina odsud se v obchodě prodává za stejné peníze jako obyčejná z pole. Kolik ale skutečně stojí vypěstovat např. kilogram řeřichy a o kolik ho prodražují moderní technologie a elektřina, firma říct nechce. Právě budovaná farma, která ročně dodá na trh 1000 tun zeleniny, přijde v přepočtu na miliardu korun.

Pěstování budoucnosti - bez půdy a dešťů
Zdroj: ČT24

Prozatím je tak futuristické pěstování firmy Aerofarms spíš dobrý byznys plán než klíč k řešení potravinové krize. Místní trh v případě New Yorku a okolí znamená 20 milionů potenciálních zákazníků. Firma chce navíc v příštích pěti letech otevřít dalších 25 farem.