Zemi minul několikasetmetrový asteroid, o němž se ještě před měsícem nevědělo

Kolem Země proletí 400metrový asteroid (zdroj: ČT24)

Kolem šesté hodiny večer proletěl v blízkosti Země zhruba 600metrový asteroid. Planetka 2015 TB145, kterou vědci objevili teprve 10. října, minula Zemi v bezpečné vzdálenosti 489 tisíc kilometrů, což představuje 1,3násobek vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem.

Tak těsný průlet planetky této velikosti kolem Země nastává v průměru jednou za deset let - příležitost sledovat podobné vesmírné představení bude mít lidstvo až v roce 2027. Skutečnost, že vědci asteroid objevili až před třemi týdny, je důkaz toho, že si nikdy nemůžeme být jisti tím, co se v blízkosti Země děje, konstatoval v rozhovoru pro ČT ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář.

O „halloweenském“ asteroidu není známo mnoho podrobností, spolehlivou odpověď poskytnou další měření, která budou moci potvrdit či vyvrátit spekulaci, že planetka má vlastní měsíc, který kolem ní obíhá. Předpokládá se, že asteroid je takzvanou mrtvou kometou, která po řadě oběhů kolem Slunce ztratila svůj ocas. Svým vzhledem připomíná lebku, média už ji v narážce na svátek Halloween překřtila na „Velkou dýni“.

Jasnost planetky byla dostatečná na to, aby ji bylo možné sledovat i malým hvězdářským dalekohledem. Amatérští astronomové z Česka ale měli mimořádně ztížené podmínky. Asteroid proletěl v 18:05 jen velmi nízko - zhruba 17 stupňů - nad severoseverozápadním obzorem, takže bylo obtížné jej spatřit.

Potřebná pozorování provedli vědci na jiných místech severní polokoule, zejména v USA, kde byly pozorovací podmínky mnohem výhodnější než v Česku.