Po zmizení Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines loni v březnu byla prohledána oblast u západního pobřeží Austrálie o rozloze desetitisíců kilometrů čtverečních za použití sonarů i robotických ponorek – dosud se ale nenašlo nic.
Ve středu chodili po pobřeží francouzského Réunionu pracovníci čistící firmy, když si náhle všimli úlomku letadla. Jedná se o dvoumetrový kus vztlakové klapky z křídla. Podle expertů jde téměř jistě o kus Boeingu 777, podle sériového čísla by mělo být brzy jasné, jestli klapka patřila MH370.
Přesun úlomků o 7 tisíc kilometrů? Je to možné, říká oceánolog
Od Austrálie směrem k Mauriciu a Réunionu působí Jihorovníkový proud. „Silný je 30, 40 centimetrů za sekundu. Letadlo zmizelo před 16 měsíci – když si to znásobíte, stačí to,“ podotkl Kukal. Pokud byla část úlomku nad hladinou, mohl trosku navíc postrkovat i vítr.
„Možné je všechno. Myslím si, že letadlo odletělo dál, než se očekávalo, a trosky mohly plout po hladině kratší dobu nebo je později vyvrhla nějaká bouře.“
Martin Salajka
Odborníkům napověděla i další věc - na klapce byli přirostlí korýši zvaní svijonožci, kteří žijí v teplé vodě. „Jakýkoli biolog snadno určí, jak dlouho tam jsou, jak jsou staří. A zjistili, že tam jsou víc jak 8 měsíců, to znamená, že klapka byla dost dlouho ponořená. To by souhlasilo, že trosky byly transportovány teplou vodou,“ poznamenal Kukal. Podobným ukazatelem jsou i mořské řasy.

Animace z dílny NASA: Pohyb oceánských proudů
Animace z dílny NASA: Pohyb oceánských proudů
Malajsie potvrdila: Nalezené části patří Boeingu 777
Oceánolog k pohybu možných trosek MH370
Letecký publicista: Trosky mohla u Réunionu vyhodit bouře
Pokračuje analýza nalezených trosek letadla
Inspektor: Let boeingu do takto odlehlé oblasti je nepravděpodobný
Probádat celou trasu je podle oceánologa de facto nemožné. „Je tam celá indická pánev, Východoindický hřbet. Trosky se mohly potopit,“ uvedl Kukal.