Opatření selhala. Lidé napojení na teroristy mohli téměř kamkoli

Washington - Letištní bezpečnost ve Spojených státech má velké trhliny. Nedávno v testech ostraha přes kontroly pustila 95 procent nastrčených výbušnin a zbraní. Nyní se navíc ukázalo, že Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) nechal v bezpečnostním prostoru pracovat desítky lidí s vazbami na teroristy.

Pracovníci amerických letišť s vazbami na teroristy (zdroj: ČT24)

Úřad zjistil, že má potenciální útočníky přímo ve vlastních řadách. Volný přístup na letištní plochu i k zavazadlům mělo 73 lidí s napojením na teroristy. „Jsou to zaměstnanci letišť, takže to opravdu představuje hrozbu zevnitř,“ podotkl bývalý zaměstnanec TSA Chad Wolf. 

Chybu ale zřejmě nikdo neudělal. Úřad totiž nemá přístup ke všem informacím o možných hrozbách. Ty mají tajné služby a ministerstvo pro vnitřní bezpečnost. „Je to klasický příklad toho, jak spolu (jednotlivé složky) nespolupracují tak, jak by měly. A teď, čí je to vina?“ ptá se Wolf.  

Úřad pro bezpečnost v dopravě vznikl po 11. září a měl zabránit podobným tragédiím. V současné době má 62 tisíc zaměstnanců, roční rozpočet v přepočtu 200 miliard korun a kromě letecké hlídá i železniční, lodní a silniční dopravu. Všechny informace se koncentrují v řídicím středisku u Washingtonu. „Denně dostaneme hlášení v průměru asi o 70 významných událostech,“ konstatoval supervizor Ryan McCormick.  

Letiště
Zdroj: ČT24/ČTK/AP/Remy de la Mauviniere

Kontroly ale ukazují, že systém cestující nechrání zdaleka tak, jak by měl. Sedmdesát figurantů najatých ministerstvem se nedávno pokusilo do letadel pronést atrapy výbušnin i zbraní. V 95 procentech se jim to povedlo. Ředitel úřadu byl následně odvolán.

Bílý dům ale důvěru v TSA neztratil. „Prezident má důvěru v pracovníky TSA a věří, že dělají velmi důležitou práci, která chrání americké občany,“ prohlásil prezidentův mluvčí Josh Earnest. 

Průšvihů bylo víc

Důvěryhodnost instituce ovšem poškodili zaměstnanci, kteří z odbavených zavazadel kradli hotovost a elektroniku. Někteří dokonce na komerčních letech pašovali zbraně.

Kontroverze vyvolaly v roce 2010 také tělesné scannery, které cestující svlékaly téměř do naha. Investice za 130 milionů dolarů se neosvědčila - z většiny letišť tak elektronické obnažování na monitorech zmizelo.