Německo se rozloučilo s oběťmi tragédie letadla Germanwings

Kolín nad Rýnem - Německo se dnes v katedrále v Kolíně nad Rýnem rozloučilo s oběťmi březnové nehody letadla Germanwings ve francouzských Alpách. Německý prezident Joachim Gauck ve smuteční řeči zdůraznil, že celá země soucítí s pozůstalými, a vyjádřil nepochopení nad činem druhého pilota, který zřejmě pád letounu úmyslně způsobil. V katedrále hořelo po dobu mše 150 svíček za každou z obětí nehody, včetně kopilota.

Gauck v projevu uvedl, že ho napoprvé šokovala zpráva o letecké nehodě. Dalším šokem pro něj byla informace o tom, že nešlo o technickou závadu a že nehodu zřejmě způsobil druhý pilot Andreas Lubitz. „V každodenním životě jsme odkázáni na důvěru. Život bez důvěry je nepředstavitelný, jak v rodině, tak i mezi přáteli, tak i ve společnosti,“ řekl německý prezident. „Když někdo naši důvěru zradí, zasáhne nás to přímo do srdce,“ uvedl.

Vyzval ale zároveň pozůstalé ke smířlivosti vůči Lubitzovým příbuzným. „Nevíme, co se v jeho hlavě odehrálo v rozhodující sekundě, v rozhodujících minutách. Víme však, že také jeho příbuzní ztratili 24. března člověka, kterého milovali a který po sobě zanechal v jejich životě mezeru,“ řekl Gauck.

Joachim Gauck uctil památku obětí z letadla Germanwings
Zdroj: Oliver Berg/ČTK/DPA

Lubitze, stejně jako všechny ostatní oběti nehody, připomínaly svíce zapálené na úvod smuteční mše. To, že je druhý pilot připomínán jako oběť, přitom vyvolalo v německých médiích kontroverzní reakce. Psychologové upozorňovali, že by toto gesto mohlo pozůstalé rozhořčit, protože zatím nejsou připraveni pilotovi odpustit vinu za smrt svých blízkých.

Zástupci církve své rozhodnutí obhajovali tím, že není na nich, aby Lubitze soudili. Na bohoslužbě nicméně ustoupili od čtení jmen všech obětí, aby se vyhnuli možnému pobouření, které by mohlo jméno kopilota vyvolat.

Smuteční mši po zapálení svící zahájil sborový zpěv rekviem. Pozůstalé, kterých do kolínské katedrály přišlo přes 500, se snažili utěšit zástupci katolické, evangelické i pravoslavné církve. Také Gauck ve svém projevu zdůraznil, že pozůstalí nejsou sami a že Německo s nimi soucítí. Gauck a zemská premiérka Severního Porýní-Vestfálska Hannelore Kraftová rovněž ve smutečních projevech poděkovali francouzským občanům i úřadům za jejich pomoc na místě katastrofy. „V těžkých hodinách stojí naše národy bok po boku,“ řekl německý prezident.

Vyšetřování zatím ukazuje na druhého pilota

Letadlo Germanwings se zřítilo ve francouzských Alpách, když bylo na cestě z Barcelony do Düsseldorfu. Polovinu obětí tvořili Němci.

Analýza první černé skříňky se zvukovým záznamem podle vyšetřovatelů ukázala, že pád letounu způsobil druhý pilot Andreas Lubitz. Nevpustil kapitána do kabiny a stroj navedl na horský masiv. Domněnku prokuratury pak potvrdila i druhá černá skříňka s letovými daty. „Druhý pilot nastavil klesání letadla. Fakt, že určil výšku, vypovídá o tom, že muselo jít o úmysl,“ uvedl francouzský prokurátor Brice Robin.

Při vyšetřování se zjistilo, že Lubitz trpěl psychickými problémy. Dokonce roztrhal neschopenku, která platila v den osudného letu. Kvůli depresím musel před šesti lety přerušit pilotní výcvik.

Záchranáři už vyprostili ostatky obětí z náročného alpského terénnu, jejich identifikace ale ještě nějakou dobu potrvá. „Úřad slibují, že bude dokončena do konce května. Je to mimořádně náročná operace, na které se podílejí jak francouzští odborníci, tak speciální tým německé police s názvem Alpy. Asi si dovedeme představit, jak obtížná práce to je, vzhledem k tomu, že lidé zemřeli při nárazu letadla v rychlosti kolem 600 kilometrů v hodině,“ poznamenal zpravodaj ČT v Německu Martin Jonáš.

Pátrací týmy dál pokračují ve shromažďování trosek letounu. Už jich mají víc než 35 tun, což odpovídá čtyřem pětinám původní váhy airbusu.

Andreas Lubitz
Zdroj: ČTK/AP/Michael Mueller

Tragédie mění pravidla, letadla by se mohla ovládat ze země

Řada leteckých společností jako reakci nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině vždy nejméně dva lidé. Německý úřad řízení letového provozu vyzval k vyvinutí technologie, která by v krajním případě umožnila ovládat letadlo ze země a navést ho na přistání. Nová technologie by mohla být zavedena v příštím desetiletí.

Po teroristických útocích z 11. září 2001 zahájila Evropská unie projekt Sofia (Safe automatic flight back and landing of aircraft). Během něj se v simulátoru testovaly možnosti ovládání uneseného letadla ze země. Programu se zúčastnilo několik národních úřadů řízení letového provozu a leteckých firem.