Kapitána zříceného letadla zradilo i 11. září

Kapitán letadla německých aerolinek Germanwings, které se minulý týden zřítilo ve francouzských Alpách, patřil mezi zkušené piloty a do poslední chvíle se snažil neštěstí zabránit. Jak ale informují německá a britská média, zradilo ho nejen jednání kopilota, ale i zabezpečení kokpitu, k němuž aerolinky přistoupily po 11. září.

Čtyřiatřicetiletý kapitán Patrick Sondenheimer, který minulé úterý zemřel na palubě letu 4U 9525 při nárazu do alpského masivu des Trois-Évêchés, patřil mezi zkušené piloty, na Airbusu A320 měl nalétáno šest tisíc hodin a o práci pilota snil už jako kluk, uvádí britský Mirror.

Coby absolvent letecké školy v Brémách oblékl uniformu pilota v roce 2005, pro Lufthansu a její dceřinou společnost Condor létal na dálkových spojích a podle německých médií teprve loni v květnu změnil zaměstnavatele; z Lufthansy přešel do její nízkonákladové filiálky Germanwings, aby měl díky kratším letům víc času na svého tříletého syna a šestiletou dceru, s nimiž žil nedaleko Düsseldorfu. Osudný se mu stal letecký spoj mezi španělskou Barcelonou a domovským městem.

„Je stoprocentně jisté, že udělal vše, aby katastrofě zabránil. Byl to dobrej chlap,“ cituje německý týdeník Stern jednoho ze Sondenheimerových kolegů, který si přeje zůstat v anonymitě. Za pravdu jeho slovům dává i záznam z černé skříňky, který přibližuje poslední minuty před katastrofou. Podle bulvárního deníku Bild je na záznamu nejdříve slyšet, jak se Sondheimer cestujícím omlouvá za to, že letadlo odstartovalo s 26minutovým zpožděním, a slibuje jim, že se ho během letu bude snažit dohnat. Pak dvacet minut klidně konverzuje se svým kopilotem Lubitzem, který mu nabízí, že si může kdykoli odskočit, když to nestihl v Barceloně.

Brífink k vyšetřování pádu letadla A320 (zdroj: ČT24)

„Proboha, otevři ty dveře!“

Ve 10:27 letadlo vystoupalo do cestovní výšky 38 000 stop (11 600 metrů) a kapitán Lubitze vyzval, aby se začal připravovat na přistání v Düsseldorfu. Když druhý pilot dokončil kontrolní proceduru, ujistil kapitána, že může kokpit opustit. Po dvou minutách je pak slyšet Sondheimera, jak předává Lubitzovi velení se slovy „Můžeš to převzít“. O další čtyři minuty později je slyšet hlasité rány, pravděpodobně důsledek toho, jak se kapitán snaží dostat do kabiny. „Proboha, otevři ty dveře!“ křičí kapitán a v záznamu lze rozeznat i první výkřiky cestujících (o posledních minutách letu čtěte více zde).

Vyšetřovatelé uvedli, že se Sondenheimer do poslední chvíle pokusil získat kontrolu nad letadlem, které druhý pilot směroval proti skalnímu masivu. Podle některých informací dokonce použil letadlovou sekyru, aby se do kokpitu dostal. Vstup totiž blokovala bezpečnostní opatření, která zavedli výrobci letadel po teroristických útocích na světové obchodní centrum z 11. září 2001. Jak informoval web týdeníku Spiegel, do kokpitu se člověk nemůže dostat bez zadání číselného kódu; ten může být až sedmimístný, v závislosti na letecké společnosti, přičemž přístup je možné z kokpitu cíleně blokovat.