Rok Kozy nosí smůlu, čínské pohřebnictví ale jen kvete

Šanghaj - Čína začala vítat Nový rok. Ten bude ve znamení Kozy a obyvatelé věří, že děti narozené v tomto znamení mají smůlu. Zakládání rodiny proto raději odkládají. Čínská populace navíc stárne, což se může brzy projevit na ekonomice, ale i na rostoucím počtu pohřbů. Právě v Číně umírá nejvíce lidí na světě, pohřební služby proto zažívají boom.

Podobně jako mnoho firem v Číně i pohřební služba Fu Shou Yuan využívá k lákání klientů celebrity - až na to, že jsou mrtvé. Firma byla založena před 21 lety a provozuje 12 luxusních hřbitovů - raději jim ale říká parky. Jeden z nich se rozkládá na 50 hektarech na předměstí Šanghaje. „Máme tu sekci intelektuálů, sekci politických a vojenských osobností a také celebrity ze zábavního průmyslu,“ vyjmenovává manažer společnosti Jason Wu. Prohlídka hřbitova působí jako nabídka nemovitostí - jíž svým způsobem i je. Klienti si tu pronajímají hroby za tisíce až desítky milionů korun. 

Čínská společnost se rozvíjí a ekonomice se daří, takže lidé mohou věnovat pozornost i smrti. Tradiční čínská kultura velí lidem projevovat rodičům úctu a lásku, i když zemřou. A právě tato láska v Číně živí mnohamilionový průmysl. Dokonce tak velký, že Fu Shou Yuan se stala trhákem na hongkongské burze. Byznys v pohřebních službách kvete díky stárnoucí čínské populaci. V Číně žije více než 200 milionů lidí starších 60 let, což je 15 procent obyvatel, a ještě jich přibývá, stejně jako úmrtí.

Pohřebnictví v Číně jen kvete (zdroj: ČT24)

Největším problémem hřbitovů je málo místa. Ceny půdy v Šanghaji v posledních deseti letech prudce stouply. Ať už jde o byty, nebo hroby, zákazníkům musí stačit méně místa. Cena hrobního místa se od roku 2010 zvýšila z 98 tisíc jüanů (380 tisíc korun) na 150 tisíc jüanů (580 tisíc korun) v roce 2013. Šanghajské úřady už před třemi lety varovaly, že město nemá mrtvé kam pohřbívat, a vyzvaly rodiny, aby uvažovaly o pohřbech do moře.

Zákazníci dostanou u společnosti Fu Shou Yuan za drahé peníze kompletní servis - od umění po zábavu. „Jsme jediná společnost v Číně s vlastním uměleckým týmem, který navrhuje hrobky a sochy,“ chlubí se Jason Wu. Uklízecí četa leští náhrobky dvakrát denně. Pokud klienti nemají čas projevovat úctu, nevadí. Květy položí za ně - samozřejmě za poplatek. To celé je k pronájmu na 70 let - s možností prodloužení.