Kapitán „italského Titaniku“ dostal 16 let

Grosseto (Itálie) – Na 16 let a jeden měsíc poslal soud v italském Grossetu do vězení kapitána Concordia Francesca Schettina. Uznal ho vinným ze ztroskotání a zkázy výletní lodi Costa Concordia v lednu 2012 a z odpovědnosti za smrt 32 lidí na palubě. Kapitán dostal také pětiletý zákaz velet lodi a doživotní zákaz výkonu veřejné funkce. Jeho obhájce už oznámil, že se proti rozsudku odvolá.

V Itálii se tak po více než třech letech uzavřel proces, v němž byl 54letý Schettino jediným obžalovaným. Před soudem dnes naposledy promluvil a snažil se ho přesvědčit, že na tragédii hlavní vinu nenese. Prý se stal obětním beránkem, protože se vyšetřovací orgány rozhodly shodit veškerou odpovědnost na něj a „nehleděly přitom na pravdu“.  „Je těžké nazývat životem to, co teď musím prožívat já,“ řekl nakonec kapitán v slzách a dodal, že i on v osudný den 12. ledna 2012 také částečně zemřel. Slíbil, že se neodvolá, když bude trest nižší než pět let.

Schettino nepůjde do vězení, dokud se nezavrší všechna odvolací řízení, která se mohou protáhnout i na dalších několik let. Soud rozhodl, že kapitán nebude držen ani v domácím vězení.

Schettinovi hrozilo až 26 let. Podle obžaloby lidé na palubě zahynuli kvůli „chaosu, prostojům a chybám“ při evakuaci. Navíc kapitán opustil loď mezi prvními. Původně měli před soudem stanout i další lodní důstojníci. Procesu se nakonec vyhnuli díky tomu, že s prokuraturou uzavřeli dohodu o vině a trestu. Čtyři z nich dostali podmínku, stejně jako manažer společnosti Costa Cruises - vlastníka Concordie. Odpovědnost za tragédii nese podle Schettina i provozovatel lodi a závady na generátoru.

Loni v prosinci kapitán prohlásil, že smrti desítek osob lituje, opožděnou evakuací ale naopak životy pasažérů zachránil, protože tak zabránil vypuknutí paniky. Najetím na mělčinu prý zabránil tomu, aby loď klesla ke dnu ve velké hloubce, kde by se mohly utopit stovky lidí. Situaci měl podle svých slov zcela pod kontrolou. „Na lodi jsem byl číslo jedna - po Bohu,“ konstatoval obžalovaný.

Luxusní výletní parník Costa Concordia s více než 4 200 lidmi na palubě ztroskotal u italských břehů v noci 13. ledna 2012, když najel na mělčinu a částečně se převrátil. Vrak 290 metrů dlouhé lodi byl z blízkosti ostrova Giglio po technicky náročné operaci odtažen teprve v závěru loňského roku. Nyní se pracuje na sešrotování lodi v loděnicích přístavu v Janově.

Italský tisk psal o Schettinovi jako o zbabělci, který opustil potápějící loď, zatímco evakuace stále probíhala. U kapitána se přitom očekává, že setrvá na palubě až do konce. „Proces je velice sledovaný. Událost (havárie Costy Concordie) měla v Itálii velký ohlas. Nejednalo se jen o ztrátu 32 lidských životů, ale také o ostudu pro celou zemi, která byla jen částečně napravena tím, že byl vrak z ostrova Giglio dopraven do Janova k demontáži,“ prohlásil Josef Kašpar, redaktor RAI.

Podle prokuratury existovalo „tsunami důkazů“ proti kapitánovi, on přesto veškerá obvinění odmítal. „Chce to pevné nervy pořád tvrdit, že vinu nese někdo jiný,“ podotkl jeden z žalobců Stefano Pizza. Tragédie na úrovni Titaniku podle něj vyžadovala adekvátní trest. „Pro právníka by bylo snazší naučit se létat než obhajovat Schettina,“ míní žalobce.

  • Obhájce Domenico Pepe: „Kdyby Schettino vyhlásil poplach ve vzdálenosti jednoho kilometru od břehu, jak bylo podle obžaloby jeho povinností, vymkla by se loď kontrole. Ne všechny záchranné čluny by dokázaly dojet k pevnině. Schettino jako zkušený námořník dovedl plavidlo téměř ke břehu a zachránil tím lidské životy.“

Obhájci vždy tvrdili, že Schettino loď neopustil. Nyní se odvolají s tím, že soud prvního stupně probíhal ve vypjaté atmosféře a že se nehledaly všechny důkazy hovořící v kapitánův prospěch. Později se lze odvolat i k nejvyššímu soudu - je tedy pravděpodobné, že se záležitost protáhne na několik let.

Karel Zeman: Myslící kapitán by si tohle nedovolil (zdroj: ČT24)