Dopravní letadla v USA mají mít lasery proti raketovému útoku

New York - Dopravní letadla amerických aerolinií mají být brzy vybavena laserovými protiraketovými systémy k ochráně před případným teroristickým útokem z ručních raketových zbraní. Ačkoli americké úřady ujišťují, že nemají žádné informace o takové hrozbě, obávají se vůbec její možnosti, protože přenosná zařízení k odpálení raket jsou relativně snadno dostupná na černém trhu.

Na jaře mají být podle oznámení ministerstva vnitřní bezpečnosti pokusně nainstalovány laserové rušičky na tři Boeingy 767 společnosti American Airlines přepravující každý den na pravidelných linkách mezi New Yorkem a Kalifornií stovky lidí.

Testy, na něž ministerstvo vynaloží 29 milionů dolarů (asi 520 milionů korun), mají ukázat, jak zařízení ovlivní běžné lety, zejména spotřebu paliva, a jaké náklady si vyžádá nezbytná údržba. S žádnými cvičnými střelami se nepočítá, tvrdí ministerstvo.

Zařízení budou umístěna na spodní straně trupu letounu mezi koly. Laserový přístroj pracuje se senzory namontovanými rovněž na plášti stroje, které zaznamenají blížící se raketu navedenou na tepelnou stopu letadla. Infračervený laserový paprsek pak střelu vybočí z dráhy.

V minulosti byla spáchána řada raketových útoků na vojenská a nákladní letadla. Na civilní stroje zaútočili teroristé od roku 1970 podle amerických zdrojů nejméně ve 35 případech, z toho ve 24 letadla sestřelili, což si vyžádalo na 500 obětí. Všechny útoky se ale udály mimo Spojené státy. Jeden z nejvážnějších pokusů byl zaznamenán v roce 2002, kdy raketa těsně minula izraelský dopravní letoun startující z keňské Mombasy s 261 cestujícími na palubě.

Protiraketovým laserovým systémem jsou už nyní vybavena letadla ministerstva obrany. V běžných podmínkách byl systém zatím testován jen na nákladních strojích.

Záměr rozšířit tuto technologii i na dopravní letouny s cestujícími vyvolává otázku, jaké náklady si vyžádá pořízení přístrojů a jejich instalace a jaké budou výdaje na údržbu. „Jestli se to porouchá každý druhý měsíc nebo každých pět let, je samozřejmě velký rozdíl,“ citoval list USA Today Jima Tuttla z vědeckého a technologického oddělení ministerstva vnitřní bezpečnosti.

Zbrojovka BAE Systems, která protiraketová zařízení vyvíjí, předpokládá, že náklady na vybavení jednoho letadla se budou pohybovat mezi 500.000 až milionem dolarů (asi devět až 18 milionů korun). Na kolik přijde údržba, ale zatím není jasné.

Před třemi lety, kdy se o protiraketové obraně civilních letadel začalo v USA vážně uvažovat, ministerstvo vnitřní bezpečnosti odhadovalo pořizovací výdaje při počtu více než 6800 dopravních strojů v zemi na šest miliard dolarů. Renomovaná konzultantská společnost RAND Corp. ovšem předpokládala až 11 miliard a doporučovala zdrženlivost.

Aerolinie odmítají, aby tyto náklady hradily z vlastních zdrojů. Nyní bude muset zřejmě rozhodnout Kongres, zda zatím nevyčíslené výdaje vynaloží stát.

American Airlines souhlasily s poskytnutím svých letadel na ověření budoucích nákladů pro případ, že Kongres leteckým společnostem vybavení lasery nařídí. Vůči protiraketové technologii na dopravních letadlech jsou ale podle svého mluvčího Johna Hotarda ve „filozofické opozici“. Zejména napadají extrémně vysoké náklady, ale zpochybňují i schopnosti systému. „A nakonec, bude to skutečně fungovat?“ namítá mluvčí.