Ve vesmíru byla objevena zatím nejmenší černá díra

Washington - Vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) identifikovali zatím nejmenší černou díru, jaká byla dosud objevena. Její hmota odpovídá zhruba čtyřnásobku objemu našeho Slunce a rozpíná se do délky 24 kilometrů.

Ale i když je tato černá díra, která dostala označení J1650, v kosmickém měřítku miniaturní, stále by dokázala člověka natáhnout svou silou „na svazek špaget“, uvedli vědci. „Tato černá díra skutečně posouvá hranice. Po mnoho let chtěli astronomové vědět, jaká je nejmenší možná velikost černé díry. A tenhle prcek představuje velký krok k odpovědi na jejich otázku,“ uvedl v prohlášení Nikolai Shaposhnikov z Goddardova vesmírného střediska NASA v Marylandu.

Černá díra objevená v jižním souhvězdí Ara v naší galaxii Mléčné dráze by podle astronomů mohla být silnější než větší černé díry nalezené v centru galaxií. Jako ostatní černé díry i J1650 vznikla poté, co se gravitační síla hvězdy stala tak silnou, že objekt zkolaboval do jediného bodu. Pojmenování dostaly černé díry podle skutečnosti, že uvnitř nich je tak silná gravitační síla, že z nich neunikne ani vlastní světlo. Ve svém středu mají nekonečnou hustotu.

Nová černá díra má podle astronomů hmotu odpovídající 3,8násobku našeho Slunce a napříč měří asi 24 kilometrů. „To z ní činí jeden z nejmenších objektů, jaké kdy byly objeveny mimo naši sluneční soustavu,“ říká Shaposhnikov. Dosud nejmenší známá černá díra byla GRO 1655-40, jejíž hmota odpovídá 6,3násobku Slunce.