Trojstěžník Ponant plul ze Seychel do Středomoří. K napadení dvěma pirátskými plavidly údajně došlo brzy odpoledne mezi Somálskem a Jemenem. Podle Christopha Prazucka, člena generálního štábu francouzského válečného loďstva, nebyli na palubě kromě posádky žádní cestující. V pohotovosti čekají vládní i armádní vyjednávací a operační týmy. V oblasti přepadení stále působí francouzské námořní a letecké síly, které od loňského roku – po několika incidentech – zajišťují bezpečnost lodí s mezinárodní pomocí pro somálské obyvatelstvo.
Unesenou loď již sleduje francouzské vojenské plavidlo. Na otázku, zda se armáda chystá piráty napadnout, francouzský ministr obrany Hervé Morin řekl: „Monitorujeme kurz a situaci na palubě. O dalších krocích rozhodneme na základě našich zjištění.“ Ponant je 88 metrů dlouhá plachetnice se čtyřmi palubami pro 64 turistů. Patří společnosti CMA-CGM v Marseille a koncem dubna má naplánovánu plavbu mezi Egyptem a Maltou. Posádku tvoří z velké části Francouzi a několik Ukrajinců.
Vzrůstající nebezpečí
Ročně obchodní vody brázdí asi 50 000 lodí ohrožených pirátstvím. Počet útoků průběžně vzrůstá od konce Studené války, především díky menšímu počtu hlídkujících ozbrojených plavidel a zhuštění sítě obchodních tras. V roce 2006 bylo ohlášeno 239 útoků, v roce 2007 toto číslo vzrostlo na 263. Skutečný rozměr světového pirátství je však těžké odhadnout. Soustředí se především ve vodách rozvojových zemí a v místech, kde musí velké lodě zpomalovat kvůli husté dopravě nebo přírodním podmínkám. Stíhání pirátů není jednoduché, protože roste jejich sofistikovanost i nebezpečnost. Neváhají se pustit do přestřelky a útočiště hledají v nepřátelských vodách. Snahy na omezení pirátství zatím selhávají. Přestože například piráty chycené Čínou nebo jinou asijskou zemí čeká poprava, v nejbližších letech se očekává výrazné navýšení jejich aktivit.
Somálsko, pulsující bod na radaru pirátství
Neklidné Somálsko se jako oblast pirátství začalo projevovat od roku 2000, v současné době jde o jednu z nejnebezpečnějších oblastí na světě. Zdejším pirátům přitom nejde o sejfy lodí (ze kterých posádky platí poplatky v přístavech a cla) a zboží jako pirátům jinde ve světě. Specializují se na únosy. Mezinárodní námořní úřad (IMB) v Londýně ohlásil za rok 2007 až 31 případů. Letos v únoru přepadli piráti dánskou vlečnou loď a po 47 dnech vyjednávání propustili posádku výměnou za 700 000 dolarů.
Somálští piráti patří mezi dobře vyzbrojené a organizované moderní zástupce tohoto „povolání“. Ovládají vlastní přístavy, které se vymykají jakékoliv úřední kontrole. „Jedná se o mocnou námořní mafii. Často jde o bývalé námořníky nebo místní klany a milice, kteří si uvědomili, že jde o velmi výnosnou činnost. Majitelé lodí totiž téměř vždy výkupné zaplatí,“ vysvětluje Olivier Hallaoui z francouzské společnosti pro námořní bezpečnost Secopex.
Pirátství však není vždy tak jednoznačně odsouzeníhodné. Například skupina Sea Shepherd (radikální a oficiálně „vyděděná“ odnož Greenpeace) podniká se svou flotilou tří lodí útoky na velrybáře a další lodě porušující mezinárodní usnesení o ochraně moří.
Podle londýnské IMB posledních deset let roste i brutalita pirátských útoků. Zločinci již kromě palných zbraní užívají i granátomety a raketomety. Počet zabitých a zraněných členů posádek dosahuje podle oficiálních odhadů desítek, podle neoficiálních zpráv až stovek obětí. Nejnebezpečnější jsou v tomto ohledu vody Indonésie. I přes mezinárodní spolupráci způsobují piráti podle odhadů roční ztráty až 16 miliard dolarů.

- Zpomalující tanker je pro piráty vzácná, ale bezbranná kořist. zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/160/15941.jpg
- Útoky dnešních pirátů stále lákají k romantickým intepretacím. zdroj: Modern Mechanics http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/160/15943.jpg
- Piráti často užívají materiál zanechaný mocnostmi na vychladlých bojištích. zdroj: National Geographic http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/160/15937.jpg
- Skupina Sea Shepherd operuje jako pirátská flotila chránící zájmy samotných moří. zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/160/15942.jpg