Somálské piráty čeká ve Francii výslech a možná i soud

Paříž - Na výslech čeká v těchto dnech v Paříži šestice somálských pirátů, kteří před týdnem drželi několik dní v zajetí třicetičlennou posádku francouzské luxusní plachetnice Le Ponant, plující z Indického oceánu do Středomoří. Rukojmí osvobodila elitní zásahová jednotka francouzské armády, která asi polovinu pirátů zadržela. Jde o první podobný soudní případ v historii Francie.

Jak ve Studiu ČT24 uvedl pařížský zpravodaj Českého rozhlasu Jan Šmíd, francouzští právníci se rozcházejí v tom, zda akce francouzské armády vůbec byla legální, byť se operace uskutečnila se souhlasem somálských orgánů. Podle některých názorů by měli být piráti předáni somálským úřadům, podle jiných by naopak mohlo jít o exemplární soudní případ, protože v těchto vodách akce pirátů nejsou výjimkou. Nedávno se zde do podobných potíží dostala i dánská loď.

Další nejasnosti stále panují ohledně závěru akce. Podle somálských místních představitelů při ní bylo zabito pět lidí, což úřad francouzského prezidenta i armáda popřely s tím, že operace proběhla bez ostré střelby a obětí. Piráti byli dopadeni krátce po osvobození posádky, v okamžiku, kdy vstoupili na pevnou zem. Jednotky na ně zaútočily bojovými vrtulníky, více než polovinu únosců se podařilo zadržet.

Rozcházejí se rovněž informace o tom, zda bylo únoscům vyplaceno požadované výkupné. Zatímco podle francouzské armády zaplaceno nebylo, podle jiných zdrojů nakonec majitel plachetnice únoscům zaplatil, ale po zásahu se mu velká část peněz vrátila. Majitelé unesených lodí většinou požadované výkupné zaplatí, jen se vyjednáváním snaží o jeho maximální snížení. To ale podle somálské vlády pouze utvrzuje piráty v tom, že mohou ve své činnosti beztrestně pokračovat.

V somálských pobřežních vodách letos piráti zaútočili už pětkrát

Soukromou luxusní plachetnici přepadli piráti 4. dubna v době, když proplouvala Adenskou úžinou. Trojstěžník o délce 88 metrů plul z Indického oceánu do Středomoří. Na palubě plachetnice nebyli v době únosu žádní cestující. Posádku tvořilo podle Paříže 22 Francouzů, šest Filipínců, jedna Ukrajinka a jeden Kamerunec.

Somálské pobřežní vody jsou známé jako jedna z hlavních oblastí na světě, kde působí piráti, kteří za vrácení zajatých lodí a osob požadují výkupné. Ve Francii se hovoří o tom, zda by se v budoucnu neměla zvýšit ochrana lodí plujících v oblastech notoricky známých útoky pirátů. Případné exemplární potrestání šesti únosců by mohlo přispět k tomu, že se k ochraně připojí i další země.

Podle IMB stoupl letos počet útoků námořních pirátů o pětinu

Ze zprávy Mezinárodního úřadu pro námořní dopravu (IMB) vyplývá, že případů námořního pirátství v prvním čtvrtletí letošního roku přibylo ve srovnání se stejným obdobím loňska o 20 procent. V prvních třech měsících letošního roku došlo podle údajů IBM ve světě ke 49 pirátským útokům, zatímco ve stejném období loňského roku jich bylo o osm méně. Tři námořníci letos při přepadení pirátů zahynuli a jeden se pohřešuje. Zpráva uvádí, že útočníci bývají zpravidla těžce ozbrojeni.

Nejnebezpečnější zemí pro lodní dopravu je podle IMB Nigérie, kde letos piráti zaútočili desetkrát. Pět přepadení se stalo v Adenském zálivu; somálské pobřežní vody jsou známé tím, že tu působí ozbrojené skupiny, které požadují výkupné za unesené lodi a rukojmí.

Pět útoků na námořní plavidla bylo letos zaznamenáno také v Indii, ale většinou šlo pouze o krádeže nákladu. Naopak počet případů pirátských útoků se i nadále snižuje v Indonésii. V Malackém průlivu, který byl ještě před několika lety rejdištěm pirátů, nebyl za letošní první tři měsíce ještě zaznamenán ani jeden útok. Zpráva IMB ocenila Indonésii, Malajsii a Singapur za výbornou spolupráci při kontrole bezpečnosti v Malackém zálivu, kterým propluje ročně více něž 60 000 lodí s nákladem zboží a ropy určeným zejména pro Čínu a Japonsko.