Kauza „vytunelovaného“ tunelu může na Slovensku vyvolat politické zemětřesení

Bratislava - Až do nejvyšších pater slovenské politiky sahá skandál kolem finančních podvodů při stavbě dálničního tunelu Branisko. Kvůli zpronevěře nejméně 260 milionů korun už policie obvinila 10 lidí. Premiér Robert Fico naznačil, že nitky vedou k opoziční straně jeho předchůdce Mikuláše Dzurindy.

Téměř pětikilometrový tunel Branisko leží na trase mezi Levočou a Prešovem na východě Slovenska a je nejdelším tunelem v zemi. Otevřen byl v červnu 2003 za předchozí pravicové vlády. Na finanční machinace při jeho výstavbě poukazovaly slovenské úřady včetně tajných služeb už před pěti lety. Policie nakonec obvinila bývalé manažery státní firmy z „vytunelování“ tunelu až díky zásadním informacím od švýcarských kolegů.
 
Podvádělo se hlavně při technologickém vybavení tunelu, předražení bylo až trojnásobné. Policie uvedla, že na soukromá konta obviněných se peníze převáděly prostřednictvím švýcarského subdodavatele. Přístup k soukromým účtům ve Švýcarsku, na něž měly proudit peníze z falšovaných faktur, měl údajně i bývalý ministr dopravy a pokladní SDKÚ Gabriel Palacka.

„Prvního dubna bylo vzneseno obvinění vůči velkému počtu lidí, vysokým funkcionářům Slovenské správy silnic za předchozí vlády,“ prohlásil Fico. Podle něj nese za tunelování politickou odpovědnost opozice, protože manažery do vysokých funkcí jmenovala právě ona. Už za tehdejší vlády premiéra Dzurindy stavba budila spory a podezření z tunelování se objevilo i ve zprávě tajné služby. Fico na to upozorňoval ještě jako vůdce opozice.

Ve středu Fico na Dzurindovo SDKÚ-SD zaútočil na zasedání vlády a v dnešním vydání deníku Pravda se rozepsal o „hluboké krizi v opozici“. Kromě toho spolu s předsedou parlamentu Pavlem Paškou vyzval k podpoře ústavního zákona o zřízení parlamentních vyšetřovacích komisí. Jedna komise by mohla podle něho vyšetřit kauzu Branisko. Dzurinda své propojení s podvody popřel a Fica obvinil z ovlivňování policie, porušování demokratických pravidel a snahy zakrývat koaliční skandály.

Tunel se začal stavět v roce 1996, kdy byl u moci nynější Ficův koaliční partner Vladimír Mečiar. Náklady na výstavbu se vyšplhaly na zhruba sedm miliard slovenských korun (více než 5,3 miliardy Kč), spolu s dalšími mosty a obchvaty obcí v okolí konečný účet přesáhl devět miliard (skoro 6,9 miliardy Kč). I tehdejší ministr vnitra Vladimir Palko v roce 2005 prohlásil, že organizovaná skupina připravila o 185 milionů korun bratislavskou společnost Hydrostav, která tunel a dálniční úsek stavěla.