Diamanty naznačují, že komety vyvolaly na Zemi období chladu

Washington - Drobné diamanty rozptýlené po Severní Americe nasvědčují tomu, že zhruba před 13 000 lety narazil do Země roj komet, který napáchal natolik závažné škody, že naši planetu uvrhl do údobí zabijáckého chladu a zavinil vyhynutí mamutů a dalších tvorů. K takovému závěru dospěli podle agentury Reuters američtí vědci. Ti se domnívají, že tuto katastrofu, daleko ničivější než biblické pohromy, provázela série oslepujících explozí v atmosféře, razancí se rovnajících výbuchům tisíců atomových bomb.

Takzvané nanodiamanty vznikají v podmínkách vysoké teploty a silného tlaku, vyvolaných střetem kosmického tělesa se Zemí, podobným jako byla exploze na Sibiři před 100 lety. Archeolog Dough Kennett z americké Oregonské univerzity a jeho kolegové objevili tyto drobné diamanty na nejrůznějších místech Severní Ameriky.

Uprostřed Sibiře 30. června 1908 ukončil obrovský výbuch nad řekou Podkamenaja Tunguska let jasně zářícího neznámého kosmického tělesa. Exploze vyvrátila a polámala stromy na ploše více než 2000 čtverečních kilometrů. Tlakovou vlnu detekovaly barometry po celé zeměkouli. Co vlastně tehdy nad Sibiří explodovalo, není dodnes zcela objasněno. Vědci se domnívají, že to byla planetka nebo kometa. Dosud se však nenašel jediný kus meteoritu a pravděpodobně ani kráter.

Loni sice skupina italských geologů publikovala článek, ve kterém tvrdili, že dlouho hledaný kráter nalezli, ale jejich hypotéza zatím nebyla potvrzena. Tímto kráterem má být zhruba třísetmetrové jezero Čeko vzdálené asi osm kilometrů od epicentra výbuchu.

Dough Kennett a jeho tým objevili maličké diamanty na nejrůznějších místech od Arizony po Jižní Karolínu a kanadskou Albertu či Manitobu. Leží v tenké 12 900 let staré vrstvě sedimentů, bohaté na uhlík. Podle odborníků následovala v tomto klíčovém období po kosmické katastrofě na severní polokouli náhlá změna klimatu - toto období rychlého ochlazení, které trvalo 1300 let, se nazývá mladší dryas (Younger Dryas). Kromě civilizace nazývané Clovis ze Severní Ameriky zmizelo její vinou nejméně 35 druhů suchozemských savců - včetně mamutů, velbloudů a koní.

V článku uveřejněném v odborném časopisu Science Kennett a jeho kolegové píší, že mají důkazy o nanodiamantech ze šesti míst po celé Severní Americe, což odpovídá hypotéze, že gigantická exploze či četné exploze nad zemským povrchem způsobily rozsáhlý požár a tlak.

„Nanodiamanty, které jsme objevili na všech šesti místech, se nacházejí jen v sedimentech ve vrstvách z období mladší dryas, nikoliv nad nimi nebo pod nimi,“ uvedl Kennett. „Tyto nálezy poskytují jasný důkaz o kosmickém střetu přibližně před 12 900 lety, který měl nedozírné ekologické následky pro floru, faunu i lidi po celé Severní Americe.“