Evropský parlament chce kampaní přimět voliče, aby šli k volbám

Brusel - Evropský parlament dnes odstartoval informační kampaň k evropským volbám, která má přimět více než 375 milionů občanů ve 27 členských státech, aby přišli na počátku června k volebním urnám. Celkem se bude hlasovat o obsazení 736 křesel v Evropském parlamentu, do kterých nově zvolení poslanci zasednou na pět let.

Evropský parlament rozjel informační kampaň především proto, aby vysvětlil voličům, proč jsou volby do Evropského parlamentu důležité. Ač by se mohlo zdát, že jde jenom o unijní instituci daleko v Bruselu, podle zpravodajky ČT Barbory Šámalové Evropský parlament svými rozhodnutími ovlivňuje každodenní život všech občanů v celé unii. Europoslanci rozhodují například o legislativě, která určuje, jak kvalitní potraviny jíme, jak čistý vzduch dýcháme nebo jak bezpečná je ta či ona země.

I přesto ale většinou evropské volby občany nelákají, účast v takovém hlasování je vždy nižší než ve volbách do národních parlamentů. To chce ale změnit právě informační kampaň, kterou EP rozjel. Unii přijde na 18 milionů euro, podle Jana Pátka z informační kanceláře Evropského parlamentu bude kampaň stát v přepočtu na jednoho obyvatele unie 5 centů.

„Hlavní motivy kampaně vycházejí ze statistických údajů o tom, co občany pálí, co považují za důležitá témata, co by chtěli, aby bylo v evropské politice řešeno,“ popisuje Pátek. Jednotlivé státy si pak určily 4 nejdůležitější témata, která se pak v kampani na jejich území objeví. Nejčastěji se objevovaly otázky kolem hospodářského růstu nebo nezaměstnanosti.

Pro Česko byly vybrány energetické zdroje, paliva a změny klimatu, ochrana spotřebitele a otázka potravin. Od dubna se objeví na billboardech, jichž má být deset v každém regionu. Na tato témata vzniknou v některých městech také trojrozměrné instalace. Kromě toho poběží například i spoty v televizi.

Během května se má podle Pátka na některém z pražských náměstí objevit také takzvaný choice-box, což je místnost, v níž budou moci lidé vyjádřit na kameru svůj názor na různá témata. Nejlepší nahrávky pak budou zveřejněny třeba na obrazovkách v Bruselu.

„Jsme přesvědčeni, že je to kampaň, která má smysl, protože přináší informaci o tom, že se volby konají, což není samo o sobě evidentní, protože podle průzkumů třeba v ČR až 60 procent neví, že se volby konají,“ dodal Pátek.

V celé Evropě se budou volby konat mezi 4. a 7. červnem, jednotlivé státy si přitom určí přesný termín. V Česku již rozhodl prezident Václav Klaus, že voliči půjdou hlasovat v pátek a sobotu - tedy 5. a 6. června. Češi budou volit 22 kandidátů, což je o dva méně než v předchozích volbách. ODS postavila do čela kandidátky Jana Zahradila, sociální demokraty povede Jiří Havel, lidovce Zuzana Roithová, komunisty Miloslav Ransdorf a zelení sází na Jana Dusíka.

  • Kampaň Evropského parlamentu k volbám autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/742/74180.jpg
  • Kampaň Evropského parlamentu k volbám autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/742/74179.jpg
  • Kampaň Evropského parlamentu k volbám autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/742/74181.jpg