Brusel - Evropský parlament dnes odstartoval informační kampaň k evropským volbám, která má přimět více než 375 milionů občanů ve 27 členských státech, aby přišli na počátku června k volebním urnám. Celkem se bude hlasovat o obsazení 736 křesel v Evropském parlamentu, do kterých nově zvolení poslanci zasednou na pět let.
Evropský parlament chce kampaní přimět voliče, aby šli k volbám
Evropský parlament rozjel informační kampaň především proto, aby vysvětlil voličům, proč jsou volby do Evropského parlamentu důležité. Ač by se mohlo zdát, že jde jenom o unijní instituci daleko v Bruselu, podle zpravodajky ČT Barbory Šámalové Evropský parlament svými rozhodnutími ovlivňuje každodenní život všech občanů v celé unii. Europoslanci rozhodují například o legislativě, která určuje, jak kvalitní potraviny jíme, jak čistý vzduch dýcháme nebo jak bezpečná je ta či ona země.
I přesto ale většinou evropské volby občany nelákají, účast v takovém hlasování je vždy nižší než ve volbách do národních parlamentů. To chce ale změnit právě informační kampaň, kterou EP rozjel. Unii přijde na 18 milionů euro, podle Jana Pátka z informační kanceláře Evropského parlamentu bude kampaň stát v přepočtu na jednoho obyvatele unie 5 centů.
„Hlavní motivy kampaně vycházejí ze statistických údajů o tom, co občany pálí, co považují za důležitá témata, co by chtěli, aby bylo v evropské politice řešeno,“ popisuje Pátek. Jednotlivé státy si pak určily 4 nejdůležitější témata, která se pak v kampani na jejich území objeví. Nejčastěji se objevovaly otázky kolem hospodářského růstu nebo nezaměstnanosti.
Pro Česko byly vybrány energetické zdroje, paliva a změny klimatu, ochrana spotřebitele a otázka potravin. Od dubna se objeví na billboardech, jichž má být deset v každém regionu. Na tato témata vzniknou v některých městech také trojrozměrné instalace. Kromě toho poběží například i spoty v televizi.
Během května se má podle Pátka na některém z pražských náměstí objevit také takzvaný choice-box, což je místnost, v níž budou moci lidé vyjádřit na kameru svůj názor na různá témata. Nejlepší nahrávky pak budou zveřejněny třeba na obrazovkách v Bruselu.
„Jsme přesvědčeni, že je to kampaň, která má smysl, protože přináší informaci o tom, že se volby konají, což není samo o sobě evidentní, protože podle průzkumů třeba v ČR až 60 procent neví, že se volby konají,“ dodal Pátek.
V celé Evropě se budou volby konat mezi 4. a 7. červnem, jednotlivé státy si přitom určí přesný termín. V Česku již rozhodl prezident Václav Klaus, že voliči půjdou hlasovat v pátek a sobotu - tedy 5. a 6. června. Češi budou volit 22 kandidátů, což je o dva méně než v předchozích volbách. ODS postavila do čela kandidátky Jana Zahradila, sociální demokraty povede Jiří Havel, lidovce Zuzana Roithová, komunisty Miloslav Ransdorf a zelení sází na Jana Dusíka.
- Kampaň Evropského parlamentu k volbám autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/742/74180.jpg
- Kampaň Evropského parlamentu k volbám autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/742/74179.jpg
- Kampaň Evropského parlamentu k volbám autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/742/74181.jpg