Černé skříňky z havarovaného Airbusu A330 se možná nikdy nenajdou

Brasilia - Pátrání po troskách Airbusu A330 společnosti Air France se zintenzivňuje. Francie vyslala do Senegalu speciální pátrací letoun AWACS. Ten se bude snažit zachytit signály, které by mohly vysílat černé skříňky. Vyšetřovatelé dnes ale sami připustili, že se možná záznamové systémy nikdy nenajdou. Brazilci včera pozdě večer potvrdili, že několik úlomků letadla nalezených v Atlantiku patří právě ztracenému francouzskému stroji, dnes navíc nalezli další trosky. Vyšetřování, které vedou francouzské úřady, i nadále pokračuje. Vznikly čtyři týmy odborníků, kteří mají za cíl zjistit, co se vlastně v osudný okamžik stalo. První závěry vyšetřování by mohly být známé do konce června. Mluvčí Air France dnes oznámil, že několik dní před nehodou vyhrožoval anonym společnosti atentátem.

Objasnit, co se nad Atlantikem vlastně odehrálo, by mohly černé skříňky. Ty jsou naprogramované, aby vysílaly signál ještě 30 dní po nehodě. Vrak letounu ale může být až v hloubce tři kilometry pod hladinou. Francouzští vyšetřovatelé na dnešní tiskové konferenci proto uvedli, že co se týče objevení skříněk nebo jiných záznamových zařízení, nejsou vůbec optimističtí. Pátrání prý může komplikovat to, že v oblasti je na dně oceánu velmi členitý terén. „Bez těchto systémů bude velmi těžké získat nějaké vysvětlení,“ obávají se zástupci vyšetřujícího týmu.

Včera objevené trosky plavaly v místě, kde se stroj naposledy ohlásil. Asi 1000 kilometrů od brazilského pobřeží našli brazilští piloti sedačky, záchranné vesty, letecký motor, benzin a petrolej. K místu nyní míří obchodní a vojenské lodě, které by měly trosky vyzvednout. Do oblasti pluje i francouzská výzkumná loď vybavená dvěma miniponorkami.

Radarový letoun dnes navíc nalezl v oblasti čtyři nové zóny, kde se nacházejí trosky zmizelého letadla. „Nalezli několik objektů roztroušených v okruhu pěti kilometrů včetně zřejmě kovového kusu o průměru sedm metrů a také dvacet kilometrů dlouhou skvrnu leteckého paliva,“ uvedl mluvčí brazilského letectva Jorge Amaral.

Anonym vyhrožoval Air France atentátem

Společnosti Air France krátce před tragédií někdo v Latinské Americe hrozil pumovým atentátem. Informaci dnes sdělil její mluvčí. Kancelář společnosti v Argentině obdržela několik dní před zmizením airbusu telefonickou výhrůžku, že se její let 415 z Buenos Aires do Paříže 27. května stane terčem pumového atentátu. Letoun Boeing 777 byl tehdy prohledán policií, která hrozbu označila za planou.

Vyšetřování je zatím ve fázi sběru informací

Vyšetřováním nehody byly oficiálně pověřeny francouzské úřady, protože i když se tragédie stala v mezinárodních vodách, vždy je podle práva pověřen vyšetřováním stát, ve kterém bylo letadlo registrováno. Případu se tedy ujal francouzský Úřad pro vyšetřování analýz bezpečnosti civilního letectví, který již stanovil čtyři vyšetřovací týmy.

První z nich je pověřen pátráním na místě nehody, tedy v oblasti Atlantského oceánu, kde se nalezly trosky. „Tento tým je zásadní pro nalezení trosek a černé skříňky,“ uvedl jeden z vyšetřovatelů. Druhý tým se pak zabývá údržbou letadla. Třetí skupina zkoumá provoz daného letounu, poslední skupina odborníků se pak soustředí na studii o systémech a vybavení letadla.

 
Zatím je vyšetřování ve fázi sběru informací. Kromě pátrání po troskách se snaží vyšetřovatelé zajistit i informace o údržbě, posádce, konstrukci letadla, meteorologických podmínkách, letecké komunikaci, trasách ostatních letounů v oblasti atd.

Všechny spekulace je nutné prověřit

Vyšetřovatelé proto zatím odmítli sdělovat cokoli o průběhu nehody s tím, že jde o nepodložené informace. „Nemůžeme si dovolit sdělovat spekulace a nepodložené informace, je potřeba, abychom všechno ověřili na 100 procent,“ uvedl zástupce úřadu.

Připustil nicméně, že v oblasti, kde letoun havaroval, panovalo špatné počasí. Vyšetřovatelé dnes také vyloučili, že by měl letoun technické potíže již před startem. „Pilot havarovaného letadla podle našich informací při posledním hlášení kontaktoval brazilský letový provoz, poté následovala oblast, kdy letadlo nebylo v žádném kontaktu s nikým, tam jsme letadlo ztratili,“ popsal jeden z vyšetřovatelů poslední okamžiky před nehodou.


Airbus A330 společnosti Air France, který mířil z Rio de Janeira do Paříže, zmizel z radarů v pondělí asi ve čtvrt na pět ráno našeho času přibližně 300 kilometrů od přístavního města Natal v severovýchodním cípu Brazílie. Letadlo předtím proletělo silnou turbulencí a údajně v něm došlo k silnému elektrickému zkratu. 

Včera Brazilci objevili první trosky havarovaného letounu. Brazilský ministr obrany Nelson Jobim oznámil: „V 6:49 spatřili piloti letadla typu Hercules v oblasti nějaké trosky. Mezi půl jednou a jednou odpoledne posádka Herculesu, který převážel palivo, objevila 5kilometrový pás trosek, které potvrzují, že tady letoun havaroval.“

Na palubě Airbusu A330 byla i řada manažerů různých významných firem. Například tři významní manažeři společnosti Michelin včetně ředitele pro Jižní Ameriku, deset zaměstnanců jiné francouzské firmy, kteří zájezd do Brazílie dostali jako odměnu za své pracovní výkony, nebo brazilský princ.


Pokud se potvrdí, že havárii nikdo z 228 lidí na palubě nepřežil, půjde o jednu z největších leteckých katastrof od roku 2001, kdy krátce po startu z Kennedyho letiště v New Yorku havaroval Airbus A-300 s 260 lidmi na palubě. 

Dnes se v Paříži uskutečnila smuteční mše za lidi, kteří byli na palubě havarovaného letounu, v Brazílii vyhlásili kvůli tragédii třídenní smutek.