Na palubě Airbusu byli zřejmě dva muži napojení na teroristy

Paříž - Již 41 těl pasažéřů airbusu Air France, který se 1. června zřítil do Atlantiku, vytáhlo z moře brazilské a francouzské námořnictvo. Francouzská atomová ponorka Emeraude (Smaragd) dnes začala v oblasti předpokládaného dopadu letadla pátrat po černých skříňkách se záznamy z posledních minut letu. Příčina neštěstí není zatím známá. Možnost sebevražedného útoku dnes znovu otevřelo zjištění, že dva z pasažérů letu nesli jména osob majících spojení s islamistickým terorismem.

U pasažérů s podezřelými jmény nyní francouzská tajná služba prověřuje, zda jde skutečně o osoby registrované v souvislosti s vazbami na teroristy, nebo zda to je jen náhodná shoda jmen. „Francouzská rozvědka DGSE bere věc velmi vážně,“ uvedla na svých internetových stránkách stanice SkyNews. Francouzští agenti nyní prověřují data narození a příbuzné podezřelých, stále však nemohou vyloučit ani to, že může jít jen o shodu okolností.

Do oblasti nehody dnes dorazila ponorka. „Emeraude zahajuje svůj průzkum ráno v první pátrací zóně o rozloze asi 1300 kilometrů čtverečních, kterou by měla projít za jeden den. Každý den bude zónu měnit, přičemž délka její mise nebyla stanovena,“ upřesnil kapitán tohoto bojového plavidla Christophe Prazuck. Dodal, že v případě lokalizace černých skříněk se je pokusí vytáhnout tři malí roboti, které přiváží francouzská loď Pourquoi Pas. Do pátrání se také zapojily Spojené státy, které poskytly 2 odposlouchávací zařízení.

Na palubě byli pravděpodobně islámští radikálové (zdroj: ČT24)

Těla obětí spolu s úlomky letounu a předměty cestujících postupně nacházejí francouzští a brazilští námořníci asi 1150 kilometrů od břehů Brazílie, odkud airbus letěl do Francie. Prvních 16 těl bylo dopraveno k předběžné identifikaci na ostrůvek Fernando de Noronha, který leží 360 kilometrů od brazilských břehů. „Šestnáct těl, která jsme objevili, už zkoumáme. Další jsme našli v mnohem odlehlejší oblasti. Tam teď směřujeme naše lodě,“ potvrdil Ramon Cardoso z brazilského letectva.

Problémem při hledání je členité dno oceánu

Problém při hledání skříněk není jen v rozlehlosti místa pátrání, ale také v tom, že hloubka oceánu v dané oblasti dosahuje 3600 metrů. Atomová ponorka Emeraude je vybavena nejmodernějšími sonarovými zařízeními, schopnými zachytit signál černých skřínek i ve velké hloubce, ale členitost dna může signály tlumit. Jedna takzvaná černá skříňka zaznamenává v letounech hovory pilotů, druhá chod přístrojů.

Bez čekání na tyto rozhodující údaje pro vyšetření katastrofy Airbusu A330 se začalo jako možná příčina uvádět selhání sond, které posádce signalizují rychlost a další důležité parametry pro bezpečný let. Air France začala pod tlakem médií a pilotů na všech svých podobných strojích měnit sondy rychloměrů.