Družice Kepler pátrá ve vesmíru po obyvatelných planetách

Praha - Ve vesmíru se naplno rozjíždí výzkumný program dalekohledu Kepler, jenž dostal jméno po německém astronomovi Johannesi Keplerovi, který v 17. století působil i v Praze. Dalekohledem budou vědci pátrat po obyvatelných planetách mimo sluneční soustavu s cílem najít planetu podobnou Zemi. Cílem družice Kepler budou především kamenné exoplanety, kterých je známo velmi málo.

Dalekohled Keller popsal do netušených detailů naší planetu. „Malý pokles jasu hvězdy, kolem které planeta obíhá, nám prozradil hodně o teplotě a dráze planety. Patrný je rozdíl teplot na osvětleném a neosvětleném povrchu planety,“ vysvětlila Sara Sester z NASA. Nejvýraznější objevy ale dalekohled teprve čekají. „Cílem projektu je hledat planety podobné Zemi. Tedy takové, které se nacházejí v zóně života,“ řekl astronom Miloš Šidlichovský.

Dalekohled Kepler bude nejméně tři a půl roku nepřetržitě pozorovat 100 000 vybraných hvězd v souhvězdí Labutě. Soustředí se na změnu jejich jasu, která naznačí, že před nimi právě přechází planeta. Objevit může okolo 50 planet o velikosti Země a okolo 870 o velikosti do 2,2 průměru Země. „Pravděpodobně nám řekne, že ve vesmíru je spousta planet, jako je ta naše. Nebo naopak, že je Země velmi velmi vzácná,“ řekl pracovník NASA Ed Weiler.

Projekt Kepler vyšel na více než 13 miliard korun

Reportáž Vladimíra Kořena (zdroj: ČT24)

Družice Kepler měří na délku 4,7 metru, váží 1052 kilogramů, průměr zrcadla je 1,4 metru, zorné pole činí 12 obloukových stupňů, rozlišení kamery je působivých 95 megapixelů, kolem Slunce oběhne za 371 dnů. Celková cena projektu dosáhla 600 milionů dolarů, což je asi 13,5 miliardy korun.

Vědci čekají, že najdou asi padesát planet podobných Zemi. Pozemskými přístroji se zatím podařilo najít jednu jedinou.