Unikátní objev vědců u Rokycan: karbonský pavouček

Rokycany - Čeští vědci obsadili Ovčín u Rokycan, aby důkladně prozkoumali tamní unikátní lokalitu, která ukrývá 300 milionů let starou fosilní flóru pohřbenou v sopečném popelu. Kromě zkamenělých rostlin se jim podařilo najít i opravdový unikát. Tím je prvohorní karbonský pavouk.

Vědci mluví o Ovčíně jako o českých Pompejích. Tamní lokalita ukrývá 300 milionů let starou fosilní flóru pohřbenou v sopečném popelu. „Můžeme studovat vztahy, jednotlivé vzdálenosti, přesné složení porostů. To na jiných lokalitách nejde, protože jsou rostlinné zbytky přeplavené,“ vysvětlil přírodovědec Stanislav Opluštil.

V předchozích letech našli vědci v Ovčíně 22 biologických druhů a otisk prvohorní vážky. Letošní výzkum je ale mimořádný, protože vědci odkryli vůbec největší plochu a výsledky předčily očekávání. Podle Opluštila bylo nalezeno až 19 druhů rostlin.

Reportáž Mirky Vildové (zdroj: ČT24)

V kolika případech půjde o nové, dosud nenalezené druhy, potvrdí vědcům až laboratoř. Jedním světovým unikátem jsou si ale jistí už teď. Je jím karbonský pavouček, který dostane jméno po svém nálezci - vědci z Čínské akademie věd. Ten se spolu s kolegy seznamuje v Ovčíně s českou metodikou výzkumu. S našimi vědci pak budou zkoumat lokalitu Wu-ta na severu Číny. Je to poprvé, kdy bude česká metodika využita v zahraničí.

Na Ovčíně zůstanou paleontologové do 22. srpna. První výzkum v Číně je naplánovaný na konec října letošního roku.