Astronomové objevili první hornatou planetu mimo sluneční soustavu

Garching (Německo) - Evropští astronomové objevili první hornatou planetu mimo sluneční soustavu. Těleso nazvané CoRoT-7b se nachází asi 500 světelných let od Země a jeho hustota je shodná s „modrou planetou“. Žít na něm se ale z pohledu člověka nedá, protože teploty na jeho povrchu dosahují až 2000 stupňů Celsia. „Z planet, které jsme doposud našli, je nejvíc podobná Zemi. Je jen trochu moc blízko svému slunci,“ poznamenal ředitel Durynské observatoře v Německu Artie Hatzes, který se na výzkumu planety podílel.

CoRoT-7b je od své mateřské hvězdy vzdálena 2,5 milionu kilometrů a obkrouží ji každých 20 hodin. Pro srovnání Merkuru, planetě nejblíže Slunci v našem systému, to zabere 88 dní. Na té straně CoRoT-7b, která je přivrácená k hvězdě, tak panují teploty až 2000 stupňů Celsia. Na odvrácené naopak klesají na minus 200 stupňů Celsia.

„Je tak horká, že jí říkáme lávová planeta,“ prohlásil Hatzes, podle něhož planeta váží asi pětkrát více než Země. Je tak jednou z nejlehčích exoplanet, které byly dosud nalezeny. Podle jeho kolegyně Claire Moutouové by na chladné „noční straně“ mohly být hory. Tekutá voda, předpoklad existence života, se na planetě ale s největší pravděpodobností nevyskytuje.

Vědci dosud odhalili už více než 300 exoplanet

CoRoT-7b zachytila letos v únoru evropská družice CoRoT. Na její změření astronomové použili nejvýkonnější pozemský exoplanetární spektrograf HARPS na obřím teleskopu observatoře La Silla v Chile. Evropští astronomové současně objevili i její sesterskou planetu. Zda je také složena z hornin, ale nebylo možné ze Země změřit.

Vědci dosud odhalili přes 300 exoplanet, tedy planet vně sluneční soustavy. Většinou to byli plynní obři několikanásobně větší než Jupiter, největší planeta našeho solárního systému.

Reportáž Dany Zlatohlávkové (zdroj: ČT24)