Havárie čínské lodi napáchala velké ekologické škody

Sydney - Australské námořnictvo po víc než týdnu vyprostilo čínskou loď s nákladem uhlí, která uvízla na Velkém bariérovém útesu u australských břehů. Do moře už ale v přísně chráněné oblasti unikly tři tuny ropy a útes byl vážně poškozen. Podle expertů potrvá přibližně 20 let, než se na poničených částech opět zcela obnoví mořský život.

Čínská nákladní loď Šen-neng najela 3. dubna na mělčinu asi 70 kilometrů východně od ostrova Great Keppel. Odkloněním od běžné námořní trasy si zřejmě zkracovala cestu na asijský kontinent. Podle prvních odhadů zanechal trup plavidla na korálovém útesu jizvu širokou 250 metrů a dlouhou téměř tři kilometry. David Wachenfeld ze správy Velkého bariérového útesu řekl, že loď na některých místech doslova rozdrtila všechen mořský život. Útes tak prý bude potřebovat dvě dekády, než se z havárie zotaví.

Rozsah poškození je obrovský kvůli tomu, že plavidlo po nárazu nezůstalo na jednom místě, ale mořské proudy ho dále smýkaly po útesu. Záchranným týmům se nakonec podařilo odčerpat z lodi pohonné hmoty a odtáhnout ji na kotviště poblíž ostrova Great Keppel.

Vzniklá olejová skvrna byla včas zneškodněna pomocí chemických postřiků. Uniklé pohonné hmoty tak podle Wachenfelda nezpůsobily téměř žádnou škodu. Problémem může ale být barva, kterou byl natřen trup lodi. Zaoceánská plavidla používají speciální nátěry, které zabraňují tomu, aby se na jejich trupu usazovaly mořské rostliny a živočichové. Tyto barvy mohou být vysoce toxické a stopy nátěru, které loď Šen-neng na korálovém útesu zanechala, mohou údajně zničit místní podmořskou faunu a flóru a zabránit na dlouhou dobu jejímu návratu.

Velký bariérový útes je největší korálový útes na světě. Je dlouhý přes 2 500 kilometrů a spadá pod ochranu UNESCO. Jedná se o složitý ekosystém srovnatelný s tropickým deštným pralesem.