Na oběžnou dráhu míří armádní kosmické plavidlo

Praha - Z vesmírného střediska na Floridě by se měl dnes večer východoamerického času (v pátek mezi 1:52 a 2:01 SELČ) k prvnímu zkušebnímu letu vydat prototyp „vesmírného letounu“, bezpilotní miniraketoplán X-37B amerického letectva, určený pro lety na oběžné dráze Země. Vesmírné plavidlo by měla vynést raketa Atlas 5. Prototyp má především úkol otestovat nové technologie, které byly při jeho výrobě použity. Odhaduje se, že projekt stál mezi 600 miliony až 1 miliardou dolarů. V budoucnosti by měla vesmírná loď plnit úlohy, které jí přidělí vojenské letectvo.

„Dá se očekávat, že bude využita pro nějaké špionážní účely,“ uvedl Michal Václavík z České kosmické kanceláře. Kosmická loď je prototyp. „Od běžných kosmických lodí, jako jsou například sojuzy, se liší svou koncepcí. Je to takový malý raketoplánek, který známe z amerického pilotovaného programu. Tento raketoplán je však nepilotovaný a bude sloužit pouze pro robotické mise amerického letectva,“ vysvětlil Václavík.

Oproti běžným raketoplánům je rozloha nového plavidla asi čtvrtinová. „Délka je osm metrů, rozpětí 4,5 metru, hmotnost 5 tun. Bude bez posádky, bude řízena ze země,“ doplnil odborník na pilotované lety Václavík. Na vývoji lodi se pracovalo od roku 1996. Původně se jednalo o dva nezávislé projekty X-37 a X-40. V roce 2001 se spojily a začalo vznikat plavidlo s označením X-37.

Rozhovor s Michalem Václavíkem (zdroj: ČT24)

Maximálně může vesmírná loď letět 270 dní. „Přičemž při prvním letu není zatím známo, jak dlouho tato kosmická loď na oběžné dráze bude. Je to tajné. Americké letectvo si hájí některé svoje technologie a i ten účel zatím pouze tušíme,“ vysvětlil Václavík. Po prvním zkušebním letu by měla experimentální loď s plným názvem The X-37 Orbital Vehicle přistát s pomocí autopilota v Kalifornii - a to buď na základně amerického armádního letectva Vandenberg, nebo na záložní Edwardsově letecké základně.

NASA od projektu odstoupila

Původně na vývoji začala pracovat NASA a podílela se na něm firma Boeing a v menší míře také letectvo. Později se NASA projektu vzdala. „Bylo to z finančních důvodů. NASA v podstatě vyčerpala veškeré finance, které měla určené. Proto poté financování převzala organizace DARPA, což je vojenská organizace pro vývoj a výzkum pokrokových technologií,“ dodal Václavík.

Nepilotovaný kosmický stroj není první svého druhu. V roce 1988 představilo Rusko raketoplán Buran, který měl také umět létat bez pilotů. Do vesmíru však vzlétl pouze jednou, kvůli nedostatku financí byl jeho další vývoj pozastaven.