Rikšy? V Evropě? Ale samozřejmě

Amsterdam – Rikša patří k charakteristickým prvkům asijských velkoměst, každý turista považuje téměř za svou povinnost vyzkoušet v tomto vozítku jízdu neorganizovaně se přelévající dopravní džunglí. Od nynějška ale už nepůjde o výsadu asijských center, rikšy jako vystřižené z ulic Pekingu nebo Bangkoku brázdí už i nizozemské silnice. Jeden rozdíl ale u nich přece najdete. Až drásavě rachtající motocyklový motor je u těch nizozemských rikš (nazvaných Tuk tuky) totiž nahrazen tichým elektromotorem.

„Rozhodli jsme se tohle vozítko navrhnout úplně znova, základem pro nás byla baterie. Vlastně jsme celé vozidlo postavili kolem té největší baterie, jakou jsme mohli použít, čímž maximalizujeme dojezd trojkolky,“ popisuje základ nizozemských Tuk tuků jejich výrobce Roland Vos. Navíc jsou prý vozítka od začátku konstruována podle všech bezpečnostních předpisů Evropské unie. „A výsledek je, že máme první elektrickou rikšu, která naprosto splňuje normy EU,“ shrnuje Roland Vos.

Výrobce Tuk tuků Roland Vos:

„Od chvíle, kdy jsme Tuk tuk představili koncem roku na mnichovském veletrhu elektrických aut, chodí nám objednávky z celého světa. Začínáme ale zatím co nejblíž domova - v Nizozemsku, Německu a Belgii. Navázali jsme kontakty s německými a belgickými distributory a teď se začínáme zaměřovat také na jižní Evropu.“

Tuk tuky – malé obratné asijské trojkolky budou brázdit i evropské ulice (zdroj: ČT24)

Patnáctikilowatthodinová baterie dodává rikše energii pro dostatečný dojezd až osmdesáti kilometrů. Konstrukce navíc počítá i s její váhou, která činí čtyři sta kilogramů. Elektromotor potřebuje prakticky minimální údržbu. Zájem o evropské rikšy přichází především z přeplněných evropských měst. Jsou malé, obratné a ideální pro zacpané ulice. Navíc vycházejí také ze statistického faktu, že taxíky vozí převážně tak dva nebo tři cestující. Ekologický pohon je pak jen sympatickým plusem.

„Zjistili jsme, že na trhu je prostor pro poskytování zábavných způsobů přepravy, ať už jde o různé příležitosti, taxislužby, nebo kurýrní společnosti,“ tvrdí výrobce rikš. Trojkolky nabízí hned ve třech variantách. Trojsedadlovou pro osobní přepravu cestujících a nákladní, které obě pohání dvaasedmdesátivoltový motor s maximální rychlostí 50 kilometrů v hodině. Tuk tuk se ale bude vyrábět i v prodloužené šestimístné variantě. Ta už bude o poznání pomalejší, zvládne jen 35 kilometrů za hodinu. Ceny se podle provedení budou pohybovat v přepočtu kolem čtvrt milionu korun. Abyste usedli za volant, nebudete potřebovat žádné zvláštní oprávnění, běžný řidičský průkaz bohatě postačí.